نیمه پنهان کودکی ؛مامان، من می ترسم

به گزارش مجله 90 جعبه، پشت لبخند بچگانه یا همان شیطنت وصف ناشدنی بچگانه اضطرابی جا خوش نموده که کابوس شبانه اوست. باورش برای مادر و پدر سخت است که کودک 4 ساله شان از اضطراب رنج می برد؛ اضطرابی که به گفته کارشناسان زاییده زندگی شهری است و اگر به موقع شناسایی نشود جهت زندگی کودک را با تلاطم همراه خواهد نمود.

نیمه پنهان کودکی ؛مامان، من می ترسم

خبرنگاران - سمیرا باباجانپور: مراکز سلامت روان وابسته به بهزیستی طرح سنجش اضطراب بچه ها را از ابتدای بهمن ماه درحالی اجرا می نماید که والدین هنوز رغبت چندانی برای کنترل این اضطراب نشان نمی دهند. آماری که مدیر مرکز سلامت روان پردیس آرامش در منطقه 5 ارائه می دهد نشان از اهمیت این سنجش و پیگیری والدین دارد. اعظم میرحاج کارشناس ارشد علوم تربیتی ومدیر مرکز سلامت روان پردیس آرامش می گوید: از سال 1396 این طرح را در منطقه 5 اجرا نموده ایم. سال های 1396 و 1397 هزار کودک را مورد ارزیابی قرار دادیم. نتایج به دست آمده نگران نماینده بود. چون آمار از افزایش اضطراب در بچه ها خبر می دهد و متأسفانه والدین این موضوع را جدی نمی گیرند.

ار ابتدای بهمن ماه این طرح برای سال سوم در منطقه 5 اجرا می گردد. میرحاج می گوید: سال جاری قراراست قریب به هزار کودک را مورد آنالیز قرار دهیم. سعی نموده ایم با مطلع سازی و ترغیب والدین جامعه آماری مان را گسترش دهیم. هزینه این سنجش 3 هزار تومان است اما ضرورت این سنجش هنوزبین خانواده ها نهادینه نشده است.

آنالیز سلامت روان را جدی بگیریم

هدف این برنامه شناسایی موارد مشکوک، پیگیری، مطلع سازی والدین، اقدامات لازم و آماده سازی بچه ها برای ورود به مدرسه است. براساس آمار مراجعان به مراکز مشاوره، یکی از مسائل جدی سلامت روان اضطراب است که اتفاقاً جزو شایع ترین اختلالات بچه ها سنین مدرسه معرفی شده است. مدیرمرکز سلامت روان پردیس آرامش می گوید:در برنامه غربالگری، اضطراب در چند مقیاس جدایی، هراس اجتماعی، وسواس وترس ازآسیب جسمی آنالیز می گردد وکمک می نماید تا علایم و نشانه هایی که شاید از دید والدین پنهان بوده یا عادی تلقی می گردد مورد توجه قراربگیرد. او می افزاید: طی 2 سال گذشته تجربیات قابل تأملی در این زمینه به دست آوردیم. بعضی والدین اساساً تمایل و نیازی به انجام این کار ندارند و معتقدند براساس شناخت خودشان، فرزندشان اضطراب ندارد. در حالی که این یک برنامه غربالگری است و الزاماً به معنی وجود مشکل نیست. بنابراین آنالیز سلامت برای همه بچه ها جنبه پیشگیرانه دارد. آنالیز نه تنها ضرری ندارد بلکه در صورت وجود مشکل زودتر قابل تشخیص و پیگیری است. نکته دیگراینکه تعداد زیادی از بچه ها دچار درجاتی از انواع اضطراب هستند که متأسفانه خانواده به آن توجهی ندارد. زیرا با علایم و نشانه های اضطراب آشنا نیستند یا بعضاً نشانه های جسمی، شناختی و رفتاری موجود را جزو فرایند کودکی دانسته و معتقدند با افزایش سن برطرف می گردد. این در حالی است که اختلال اضطراب کودکی گذرا نبوده و خودبه خود برطرف نمی گردد. در صورت شناسایی نشدن و انجام ندادن اقدامات لازم، تغییر شکل می دهد و حتی تا سنین نوجوانی و بزرگسالی ادامه می یابد. بنابراین می تواند باعث افت عملکرد تحصیلی، اجتماعی و شغلی کودک در آینده و زمینه بروز بسیاری از مسائل سلامت روان در بزرگسالی گردد.

موارد مشکوک شناسایی می گردد

سبک تربیتی والدین (امر و نهی های مداوم، کنترل و توجه بیش از حد)، روابط ناکافی والد و کودک، تناقض در رفتار والدین نسبت به کودک، والدگری مضطربانه، طرد عاطفی کودک، دعواهای والدین، تولد یک فرزند جدید، بیماری یا مرگ یکی از عزیزان در کنار عوامل محیطی مانند محیط فیزیکی نامناسب و ناامن، جابه جایی خانه یا تغییر مهد، حضور در محیط مجازی به جای واقعی، دیدن فیلم ها و کارتون های خشن و نامتناسب با سن، کم بودن ارتباط لازم بین کودک با همسالان و... زمینه ساز اضطراب کودک است.

طرح سنجش اضطراب بچه ها به مدت محدود برگزار می گردد. در صورت مشکوک بودن ارزیابی اولیه معرفینامه ای به خانواده داده می گردد تا برای تشخیص نهایی و انجام اقدامات لازم بتواند با تخفیف ویژه از خدمات مشاوره مراکز بهزیستی استفاده نمایند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 28 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 90bux.ir شناسه مطلب: 633

به "نیمه پنهان کودکی ؛مامان، من می ترسم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نیمه پنهان کودکی ؛مامان، من می ترسم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید