چرا زنان بیشتر درگیر واریس پا هستند؟

به گزارش مجله 90 جعبه، برترین ها/واریس پا از جمله درگیری های مردم و به ویژه زنان است. چراکه واریس پا علی رغم اثر منفی بر زیبایی پوست که باعث کاهش اعتماد به نفس مبتلایان می گردد، برای بیشتر بیماران مسائل دیگری را نیز ایجاد می نماید که از جمله می توان به درد پا و سنگینی پا، بی قراری پا، متورم شدن مچ پا در اثر ایستادن طولانی مدت و گرفتگی عضله های پا اشاره نمود.

چرا زنان بیشتر درگیر واریس پا هستند؟

گاهی حتی ممکن است فرد را از انجام فعالیت های روزانه خود هم عاجز کند. به طور مثال شخصی که از واریس پا رنج می برد در برخی مواقع به سختی می تواند روی پا های خود بایستد. ما در این مطلب سعی بر این داریم که این مسئله ای که این روز ها همه را درگیر خود نموده آنالیز کنیم و راه چاره ها و شیوه های درمانی متناسب با آن را با شما در میان بگذاریم. با ما همراه باشید.

واریس پا چیست؟

واریس پا یا عروق عنکبوتی، شایع ترین بیماری عروقی انسان است که اغلب زنان باردار و افراد مسن به آن مبتلا هستند. به سیاهرگ های عظیمی که ورم نموده و به هم پیچیده اند و به رنگ های آبی، قرمز یا به رنگ خود پوست روی سطح پوست ظاهر می شوند رگ های واریسی می گویند. عروق عنکبوتی معمولاُ شبیه شبکه تار عنکبوت دیده می شوند.

عروق واریسی علاوه بر ایجاد ظاهری نازیبا در پاها، ناراحتی شدیدی نیز ایجاد می کنند و حتی در برخی مواقع عوارض ناخوشایندی، چون بروز لخته های خونی و زخم های باز در پا را در پی دارد.

چرا رگ های پا واریسی می شوند؟

ضعف یا آسیب دیدگی دریچه های رگ ها می تواند منجر به واریسی شدن آن ها شوند. سرخرگ ها خون را از قلب به بقیه بافت های بدن می رسانند و سیاهرگ ها خون را از سرتاسر بدن به قلب برمی گردانند بنابراین خون دائما در گردش است. برای برگرداندن خون از سرتاسر بدن به قلب، سیاهرگ های پا باید بر جاذبه زمین نیز غلبه کنند. انقباضات عضله های پا همانند پمپ عمل نموده و دیواره الاستیک رگ ها به برگشت خون به قلب، یاری میکند. دریچه های کوچک موجود در سیاهرگ ها با عبور جریان خون به سمت قلب، باز می شود و سپس بسته می شود تا از برگشتن خون جلوگیری کند. اگر این دریچه ها ضعیف شوند یا صدمه ببینند، خون به عقب برگشته و در سیاهرگ محبوس می شود و منجر به کشیدگی یا پیچ خوردگی سیاهرگ می شود.

عوامل موثر در واریسی شدن رگ ها

سن: خطر واریسی شدن رگ ها با افزایش سن بیشتر میشود. افزایش سن باعث تخریب دریچه های سیاهرگ ها که به تنظیم جریان خون یاری میکنند، میشود. در نهایت این تخریب باعث میشود دریچه ها درست عمل ننموده و اجازه بدهند مقداری از خونی که باید به سمت قلب برود به داخل رگ بازشود.

جنسیت: زنان بیشتر محتمل است که دچار مشکل رگ های واریسی شوند. تغییرات هورمونی در دوران بارداری، پیش از قاعدگی و یائسگی میتواند یک عامل زمینه ساز باشد چرا که هورمون های زنانه باعث شل شدن دیواره سیاهرگ ها میشوند. درمان های هورمونی مانند قرص های ضد بارداری میتوانند احتمال واریسی شدن رگ ها را بیشتر کنند.

بارداری: در بارداری حجم خون در بدن افزایش می یابد. این تغییر به رشد جنین یاری میکند، اما علاوه بر آن، یک عارضه ناخوشایند یعنی عظیم شدن رگ های پا را نیز به دنبال دارد. تغییرات هورمونی در دوران بارداری نیز میتواند در این زمینه نقش داشته باشد.

سابقه خانوادگی: اگر اعضای دیگر خانواده رگ های واریسی داشته باشند احتمال آن در شما بیشتر است.

چاقی: اضافه وزن باعث وارد آمدن فشار بیشتر بر رگ ها میشود.

ایستادن یا نشستن به مدت طولانی: اگر مدت طولانی در یک حالت قرار داشته باشید، جریان خون در سرتاسر بدن به خوبی برقرار نمی شود.

علائم رگ های واریسی چیست؟

رگ های واریسی ممکن است هیچ دردی ایجاد نکنند. علائم آن عبارتند از:

آبی یا بنفش شدن رگ ها

پیچیده شدن یا برآمده شدن رگ ها

هنگامی که رگ های واریسی دردناک میشوند ممکن است علائم زیر را ایجاد کنند:

احساس درد یا سنگینی پا ها

سوزش یا تیر کشیدن عضله پا و ورم پایین پا ها

تشدید درد پس از نشستن یا ایستادن به مدت طولانی

خارش اطراف یک یا چند رگ

تغییر رنگ پوست در اطراف رگ واریسی

چرا باید نگران رگ های واریسی باشیم؟

رگ های واریسی در بیشتر موارد بدون علائم آزاردهنده هستند و مردم آن ها را به چشم یک مشکل زیبایی می بینند. مقدار خونی که در رگ های واریسی تجمع می یابد، اندک است و بیشتر حجم خون به قلب بر می شود، ولی با این اوصاف، داشتن واریس برای شما نوعی هشدار است که بدانید گردش خون شما مشکل دارد.

در برخی موارد، رگ های واریسی پاره می شوند و مسائلی از قبیل زخم های روباز پوستی و ورم را به وجود می آورند. زمانی که واریس با درد همراه باشد، فرد در ساق و پا ها دچار درد عضلانی و ورم می شود. این علائم دردناک خواب راحت را از فرد سلب می نماید و کار، ورزش و پیاده روی عادی را برای او مشکل می نماید.

درمان خانگی رگ های واریس

در صورت ابتلا به رگ های واریس، درمان های خانگی زیر می توانند در به مدیریت شرایط و بهبود علائم به شما یاری کنند:

ورزش کنید

ورزش منظم، گردش خون بهتری را در پا ها ایجاد می نماید و در امتداد خون موجود در رگ ها فشار وارد می نماید. ورزش همچنین در کاهش فشار خون که یکی دیگر از عوامل موثر در واریس موثر است. مفیدترین ورزش برای جلوگیری از واریس، پیاده روی است. می توانید روش های را انتخاب کنید که در تمرینات آن پا ها بالاتر از قلب قرار می گیرند. یوگا هم گزینه خوبی برای تسکین درد های واریس می باشد.

از جوراب های واریس بهره ببرید

جوراب ساق بلند واریس در بیشتر داروخانه ها در دسترس عموم هستند و با اعمال فشار بر پا ها می توانند در بهبود شرایط و علائم به شما یاری کنند. جوراب های ساق بلند واریس به عضلات و رگ ها یاری می کنند تا خون به سمت قلب جریان داشته باشد.

عصاره های گیاهی را امتحان کنید

آنالیز ها نشان می دهد که عصاره شاه بلوط اسب، ممکن است به کاهش درد پا، سنگینی و خارش در افرادی که نارسایی مزمن وریدی مزمن دارند و دلیل اصلی رگ های واریس است، یاری کند. علاوه بر آن تعیین شده است که عصاره کاج دریایی، و عصاره جگر قصاب ممکن است باعث کاهش تورم ساق پا یا ادم شود که غالباً با واریس همراه هستند. عصاره های گیاهی و روغن های اساسی باید قبل از استفاده موضعی در روغن های حامل رقیق شوند یا در دستگاه پخش کننده آروماتراپی استفاده شوند.

رژیم غذایی سالمی را انتخاب کنید

چاقی، با فشار بیشتر در داخل رگ ها، یکی از عوامل تشدید کننده رگ های واریس است. خوردن یک رژیم غذایی سالم مبتنی بر کربوهیدرات های پیچیده، مقدار کافی پروتئین و چربی های سالم در پیشگیری از رگ های واریس موثر است. در طول روز به مقدار کافی آب بنوشید هیدراتاسیون مناسب به معنای گردش خون سالم است. علاوه بر آن، غذا های نمکی یا غنی از سدیم می توانند منجر به تجمع آب بدن شوند، بنابراین پرهیز از مصرف غذای شور باعث حفظ آب بدن می شود. غذا های پر پتاسیم مانند بادام و آجیل پسته می توانند با کاهش احتباس آب در بدن به تسکین رگ های واریس یاری کنند.

پا ها را بالاتر از سطح قلب نگه دارید

بالا نگه داشتن پاها، در حالت ایده آل در همان ارتفاع از قلب یا بالاتر از آن، به بهبود گردش خون یاری می نماید و منجر به کاهش فشار در رگ های ساق پا می شود. گرانش زمین باعث می شود تا خون جریان پیدا نموده و به قلب برشود. سعی کنید حداقل سه بار در روز و به مدت 15 دقیقه پا های خود را بالا نگه دارید. بالا بردن پا ها از سطح قلب، اثر نیروی گرانش را کاهش می دهد و منجر به گردش خون بهتر و کاهش تورم مچ پا می شود.

مناطق آسیب دیده را ماساژ دهید

ماساژ آرام مناطق آسیب دیده می تواند به گردش خون در رگ ها یاری کند. علاوه بر آن می توانید برای نتیجه گیری بهتر از روغن های ماساژ ملایم یا مرطوب کننده برای ماساژ درمانی در این مناطق بهره ببرید. از فشار دادن مستقیم رگ ها پرهیز کیند، زیرا ممکن است به بافت های شکننده آسیب برساند.

از طولانی شدن نشستن یا ایستادن خودداری کنید

اگر مجبور هستید در مدت زمان طولانی بنشیند، بهتر است هر از گاهی از جای خود بلند شوید و حرکت کنید و راه بروید موقعیت خودتان را به طور مکرر تغییر دهید تا خون در رگ های شما جریان پیدا کند. ایستادن یا نشستن برای مدت طولانی در یک موقعیت باعث می شود جریان خون در رگ های پا در برابر گرانش زمین دشوارتر و فشار در رگ های پا زیاد شود. این فشار در نهایت می تواند باعث تجمع خون و التهاب رگ ها در مچ پا و یا پا ها شود. از نشستن با پا های قفل شده به همدیگر در مدت زمان طولانی خودداری کنید، زیرا این حرکت می تواند جریان خون به پا ها را محدودتر و مسائل گردش خون را بیشتر کند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

در مرحله اول مراقبت های خانگی که در بالا ذکر کردیم را انجام دهید. اما اگر نگران ظاهر رگ های واریسی تان هستید و اقداماتی که انجام داده اید از بدتر شدن فرایند واریسی شدن جلوگیری ننموده است، به پزشک مراجعه کنید.

منبع: همگردی
انتشار: 5 بهمن 1399 بروزرسانی: 5 بهمن 1399 گردآورنده: 90bux.ir شناسه مطلب: 1308

به "چرا زنان بیشتر درگیر واریس پا هستند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا زنان بیشتر درگیر واریس پا هستند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید