3 ویروس کرونا زیر ذره بین (

به گزارش مجله 90 جعبه، یک سال پس از گذشت همه گیری کرونا در دنیا حالا گونه های جهش یافته این ویروس باعث نگرانی های بسیاری شده است. هنوز اطلاعات دقیقی از تفاوت های عمده این گونه ها با یکدیگر به دست نیامده و آنچه به صورت قطعی اما تعیین است، میزان سرایت 70درصدی آن نسبت به کرونای معمولی است.

3 ویروس کرونا زیر ذره بین (

جهت دریافت مشاوره خدمات چاپ کاتالوگ تک برگی از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

اتفاقی که می تواند نه تنها ایران بلکه دنیا را وارد مرحله تازه ای از این اپیدمی نماید. در جدول زیر سعی کردیم به مهم ترین تفاوت های ویروس معمولی با انواع جهش یافته انگلیسی و آفریقایی آن بپردازیم.

این داده ها به مدد گفته های مسعود مردانی عضو ستاد علمی مقابله با کرونا، مسعود یونسیان اپیدمیولوژیست و علیرضا ناجی رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی میسر شده است.

تاریخ و محل شناسایی: بر اساس داده های دولت چین، اولین مورد ابتلا به ویروس کرونا در تاریخ 17 نوامبر 2019، (27 آبان 98) چند هفته پیش از اعلام رسمی بیماری جدید از سوی مقامات، در شهر ووهان چین به ثبت رسید.

14 دسامبر 2020 میلادی (24 آذر ماه) مقام های بهداشتی انگلیس، شیوع نوع جدید ویروس کرونا در جنوب شرقی این کشور را گزارش کردند.اولین بار ابتلا به این ویروس در زوجی در شهرستان آرندل کشف شد که کمتر از 65 سال داشتند.

18 دسامبر (28 آذر ماه) مقام های بهداشتی کشور آفریقای جنوبی شناسایی نوعی جدید از این بیماری را در سه استان این کشور به سازمان دنیای بهداشت گزارش کردند. این جهش خاص در پروتئین های ویروس در جهش نوع انگلیسی آن هم دیده می شد و نتیجه آن افزایش سرعت و قدرت انتقال کووید 19 بود.

کشورهای درگیر کرونا

چینی: این ویروس در 221 کشور دنیا مشاهده شده است و تا به امروز 2 میلیون و 411 هزار و 688 کشته به جا گذاشته است.

انگلیسی: در بیش از 50 کشور دنیا مشاهده شده است.

آفریقایی: به صورت رسمی تا کنون در 23 کشور ، موارد ابتلا به این نوع ویروس گزارش شده است.

میزان سرایت

چینی: بین 1.5 تا 3.5 درصد در کشورهای مختلف ، متفاوت است.

انگلیسی: قدرت سرایت آن 50 تا 70 درصد بیشتر از میزان سرایت ویروس چینی است.

آفریقایی: 70 درصد بیشتر از میزان سرایت کرونای چینی .

شدت بیماری

چینی: با توجه به آمارهای موجود شدت عفونت این نوع ویروس به قدری است که باعث مرگ 2.3 درصد از تعداد مبتلایان می گردد. پژوهشی دیگر نشان می دهد کمتر از یک درصد مبتلایان جان خودشان را از دست می دهند به شکل دقیق تر 9 نفر در هر هزار نفر.

انگلیسی: هنوز تحقیقات مستدلی از میزان شدت عفونت در این نوع ویروس به صورت رسمی انجام نشده گرچه مسعود مردانی معتقد است علائم عفونت شدیدتر است اما در میزان مرگ و میرها تفاوتی با گونه قبلی وجود ندارد.

آفریقایی: این گونه نسبت به کرونای چینی شدت عفونت زایی بیشتری دارد. سازمان بهداشت دنیای در این باره نوشته است بیشتر مبتلایان کرونای آفریقایی از یک دوره شدیدتر این بیماری رنج می بردند.

جامعه درگیر

چینی: بیشترین گروه درگیر در مبتلایان به ویروس چینی را افراد سالخورده و افرادی با بیماری های زمینه ای می دانند.

انگلیسی: با توجه به تازگی کشف این گونه هنوز تحقیقات مستندی از سوی مراجع بین المللی در این رابطه صورت نگرفته است اما آن طور که علیرضا ناجی از داده کاوی آماری گروه سنی مبتلایان به این ویروس می گوید: طبق این آمار این ویروس بیشتر جوانان را مبتلا و درگیر می نماید. به باور بسیاری احتمال ابتلای بیشتر این نوع ویروس در افراد 15 تا 25 سال دیده می گردد.

آفریقایی: گروه سنی پایین تر درگیر با این ویروس در آفریقا نشان از قدرت بالاتر آن دارد اما به دلیل جامعه آماری کم مبتلایان به این ویروس هنوز نمی توان به طور قطعی عنوان نمود که ویروس آفریقایی برای گروه سنی پایین تر کشنده تر است.

واکنش واکسن ها

چینی: واکسن های مدرنا، فایزر، آسترازنکا، اسپوتنیک وی تا به امروز بیش از 90 تا 96 درصد در برابر این ویروس ایمنی ایجاد می نماید.

انگلیسی: واکسن های مدرنا، فایزر، آسترازنکا، اسپوتنیک وی و البته واکسن کوو ایران برکت ساخت ایران در برابر گونه انگلیسی کووید 19 اثرگذار است.

آفریقایی: کرونای جهش یافته آفریقا در مقابل آنتی ب ادی کرونای قبلی و به طبع واکسن موجود مقاوم است. به این مفهوم که میزان حساسیت سویه جدید ویروس به آنتی بادی هایی که علیه سویه های قبلی ویروس ایجاد شده، نسبتا کمتر است و اثرگذاری واکسن های یادشده روی ویروس آفریقایی کمتر است.

مسعود مردانی معتقد است با اصلاح واکسن های موجود می توان تاثیرگذاری روی این ویروس جهش یافته را افزایش داد. به نظر می رسد گونه جهش یافته ویروس کرونا که در آفریقای جنوبی شناسایی شده هنوز از حیث تاثیر پذیری نسبت به واکسن در مقایسه با نوع بریتانیایی شرایط ناشناخته و پیچیده تری دارد.

تعداد مبتلایان و قربانیان در ایران

چینی: یک میلیون و 510 هزار مبتلا در ایران تا به امروز شناسایی شده و 59 هزار نفر جانشان را از دست داده اند.

انگلیسی: بین 9 تا 13 مبتلا و 3 کشته بر اساس آمارهای رسمی موجود.

آفریقایی: هنوز موارد ابتلا به این ویروس در ایران مشاهده نشده است.

*افرادی که هنوز به ویروس کرونای چینی مبتلا نشده اند در معرض آسیب بیشتری نسبت به گونه های جهش یافته آن قرار دارند.

*نوع جهش یافته ویروس کرونا اگر تنها 50 درصد مسری تر باشد مسائل بیشتری را از ویروس جهش یافته با میزان کشندگی بیشتر (50 درصد بیش از گونه معمولی) به همراه دارد.

*همه ویروس ها جهش می یابند و این جهش هنگام تکثیر و با هدف سازگار شدن با محیط روی می دهد.

*رعایت شیوه نامه های بهداشتی اعم از خودداری از دورهمی های خانوادگی، استفاده از ماسک و شستن دست باید با شدت بیشتری صورت پذیرد.

جهت مشاهده تصویر اصلی بر روی عکس زیر کلیک کنید.

میثم اسماعیلی - جامعه / روزنامه خبرنگاران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 2 اسفند 1399 بروزرسانی: 6 اردیبهشت 1400 گردآورنده: 90bux.ir شناسه مطلب: 1360

به "3 ویروس کرونا زیر ذره بین (" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "3 ویروس کرونا زیر ذره بین ("

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید