4.8 میلیارد دلار چه شده است؟ ، شفاف سازی؛ درخواست افکار عمومی از دولت

به گزارش مجله 90 جعبه، در گزارش تفریغ بودجه 97 بندی وجود دارد که خبر از مفقود شدن 4.8 میلیارد دلار از ارز 4200 تومانی می دهد که همین موضوع در روز های اخیر به یک جنجال رسانه ای و چالش بین دولت و دیوان محاسبات کشور مبدل شده است.

4.8 میلیارد دلار چه شده است؟ ، شفاف سازی؛ درخواست افکار عمومی از دولت

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران- محمدمهدی احمدی؛ 26 فروردین ماه، صحن علنی مجلس شورای اسلامی میزبان عادل آذر، رئیس دیوان محاسبات کشور بود تا گزارش تفریغ بودجه سال 97 را در صحن علنی قرائت کند که این گزارش خالی از حواشی هم نبود.

دیوان محاسبات کشور سازمانی دولتی است که در امور اقتصادی و اداری به صورت مستقل عمل می نماید و یکی از نهاد های وابسته به مجلس شورای اسلامی است که وظیفه نظارت بر همه فرایند های اقتصادی کشور را بر عهده دارد و به عنوان بازوی نظارتی مجلس عمل می نماید و رئیس این سازمان از سوی نمایندگان مجلس انتخاب می گردد.

این سازمان و طبق وظایف خود سالانه با آنالیز حساب ها و اسناد مربوط به دستگاه های دولتی گزارش تفریغ بودجه را تهیه می نماید که در آن نحوه و میزان هزینه سازمان ها، پروژه ها و پیشرفت آن ها بر اساس لایحه بودجه معین می گردد.

اما حاشیه گزارش تفریغ بودجه 97 در بندی بود که خبر از مفقود شدن 4.8 میلیارد دلار از ارز 4200 تومانی می داد که همین موضوع در روز های اخیر به یک جنجال رسانه ای و چالش بین دولت و دیوان محاسبات کشور مبدل شد.

در گزارش تفریغ بودجه 97 آمده است؛ حدود تعداد 9.658 ردیف تأمین اعتبار ثبت سفارش توسط اشخاص حقیقی و حقوقی، مجموعا بالغ برچهار میلیارد و هشتصد و بیست و یک میلیون (4.821.000.000) دلار علی رغم دریافت ارز 42.000 ریالی، وارداتی صورت نگرفته است. این بند باعث شد نوک پیکان توجهات به سمت دولت و شخص رئیس جمهور بچرخد و خبر از یک فساد بدهد.

فشار افکار عمومی بر دولت طوری شد که حسن روحانی، رئیس جمهور در جلسه هیئت دولت نسبت به این گزارش موضع سختی بگیرد و در سخنرانی ابتدایی خود بگوید: من گزارش دیوان محاسبات در بخش ارز را که شنیدم، 100 درصد غلط بود و براساس بی اطلاعی محض از مقررات و قوانین کشور بود. این بسیار بد است که یک مقام حرفی را بزند، اما با قوانین کشور منطبق نباشد.

این سخن رئیس جمهور یک ابهام بزرگی در ذهن افکار عمومی کشور ایجاد کرد. این درحالی است که دیوان محاسبات در تمامی دستگاه ها و وزارتخانه ها و سازمان ها دارای دفتر مستقل است و گزارش عملکرد آن سازمان یا وزارتخانه را به دیوان گزارش می نماید.

در این صورت دیوان دارای دادسرا و محکمه مستقل از قوه قضایی است که تخلفات اجرا شده در خصوص نحوه هزینه اعتبارات بودجه را رصد نموده و حکم قطعی صادر می نماید؛ لذا این ادعا که دیوان محاسبات اطلاعات کافی ندارد و یا گزارشات آن بر اساس به داده های غیر مستند صادرمی گردد مطلقاً نادرست است. در این صورت سخن رئیس جمهور درباره بی اطلاعی دیوان محاسبات نادرست قلمداد می گردد.

4.8 میلیارد دلار چه شده است؟

دیوان محاسبات کشور معتقد است این مبلغ از ارز در اختیار افراد و اشخاصی قرار گرفته شده است که اصلا کالایی با این ارز وارد کشور نشده است و باید دستگاه هایی که این ارز را در اختیار آن ها گذاشته اند (وزارت صمت و بانک مرکزی) جوابگوی این اتفاق باشند و برای افکار عمومی شفاف سازی گردد. این درحالی است که دولت معتقد است این مبالغ دلاری مفقود نشده و کاملا معین است که برای چه منظوری در اختیار واردکنندگان قرار گرفته است. حال یک سوالی که مطرح می گردد این است که این مبلغ 4.8 میلیارد دلار چه شده است؟

رئیس کل بانک مرکزی در یک مصاحبه ای درباره بالاتکلیفی ارز داده شده به افراد که در گزارش تفریغ بودجه 97 دیوان محاسبات به آن پرداخته شده بود را تایید می نماید، اما این رقم را از 4.8 میلیارد دلار به 3 میلیارد دلار کاهش داده و تاکید می نماید که پرونده شرکت ها و افرادی که این 3 میلیارد دلار را گرفته و کالایی وارد نکردند در حال رسیدگی در قوه قضاییه و دولت است و بعضی نیز در زندان هستند.

این مصاحبه عبدالناصر همتی بدین معناست که دولت پذیرفته است حدود 3 میلیارد دلار از ارز های کشور بلاتکلیف است و معین نیست کجا رفته است؟ اما این رفتار دولت دارای یک تناقصی است که چرا اول این گزارش توسط رئیس جمهور غلط عنوان شده است، ولی از سوی دیگر توسط رئیس کل بانک مرکزی تایید می گردد که این خود جای سوال دارد؟

رئیس جمهور از گزارش دیوان محاسبات اطلاع داشته است

زمانی که هجمه ها به سمت دیوان محاسبات کشور درباره گزارش تفریغ بودجه 97 افزایش پیدا کرد. عادل آذر، رئیس دیوان محاسبات کشور در 30 فروردین، مجبور به صدور یک بیانیه در رسانه ها شد و خاطرنشان کرد رئیس جمهور از قبل آگاه گزارش دیوان محاسبات کشور بوده است. وی اعلام می نماید چرا رئیس جمهور تا زمان قرائت گزارش هیچ تردیدی به صحت محتوا یا ارقام این گزارش وارد نکردند، ولی به محض اطلاع رسانی عمومی، ادعا کرد همه چیز صددرصد غلط است. رئیس دیوان محاسبات کشور در این بیانیه تاکید می نماید دستگاه های ذیربط براساس گزارش تفصیلی دیوان محاسبات، نام و نشان اشخاص فوق الذکر را به خوبی می دانند و باید وظایف قانونی خود را در راستای انجام تعهدات و استیفای حقوق بیت المال به عمل آورند.

در سرانجام سوالاتی به وجود می آید که برای شفاف سازی موضوع برای مردم، مسئولین دولتی باید به آن پاسخ دهند.

اولین سوال این است که چرا رئیس جمهور با توجه به اطلاع داشتن از گزارش تفریغ بودجه این گزارش را غلط دانسته است؟

سوال دیگر این است که تکلیف این مبلغ از ارز تخصیص یافته شده در کشور چه شده است؟ و اگر دولت اسامی افرادی که ارز دریافت نموده اند، ولی کالایی به کشور وارد ننموده اند را در اختیار دارد پس به صورت شفاف اعلام کند تا ابهاماتی که در سطح جامعه درباره بودجه 97 ایجاد شده است رفع گردد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 3 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 90bux.ir شناسه مطلب: 877

به "4.8 میلیارد دلار چه شده است؟ ، شفاف سازی؛ درخواست افکار عمومی از دولت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "4.8 میلیارد دلار چه شده است؟ ، شفاف سازی؛ درخواست افکار عمومی از دولت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید