آیین اختتامیه نخستین جشنواره ملی عکس میراث ماندگار در خراسان جنوبی برگزار گردید

به گزارش مجله 90 جعبه، بعد از چهار روز کوشش و عکس برداری 40 عکاس برتر کشوری از بناهای تاریخی، جاذبه های گردشگری و صنایع دستی استان، دفتر نخستین جشنواره ملی عکس میراث ماندگار خراسان جنوبی بسته شد و نفرات برتر معرفی شدند.

آیین اختتامیه نخستین جشنواره ملی عکس میراث ماندگار در خراسان جنوبی برگزار گردید

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی، در این مراس که شامگاه دوشنبه 30 مهر برگزار گردید، حسن رمضانی مدیرکل میراث فرهنگی این استان، با اشاره به اینکه450 عکاس از سراسر ایران از تاریخ 5 لغایت 19 مهرماه رزومه های خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کردند و پس از آنالیز هیئت انتخاب جشنواره شامل خشایار فاضل کاشانی، سهیل زندآذر، پویا بیات صابر قاضی و دبیرخانه جشنواره 44 عکاس برتر به این جشنواره دعوت شدند، اضافه نمود: عکاسان در مدت 4روز بیش از یکهزار و 150 اثر عکاسی شده خود از یازده شهرستان استان را به دبیرخانه جشنواره ارسال کردند که از این تعداد 40 عکس برتر انتخاب شد.

او اضافه نمود: عکاسان دعوت شده به جشنواره در 4 گروه به 11 شهرستان استان اعزام شدند تا از جاذبه های فرهنگی، تاریخی، صنایع دستی و طبیعی عکس بگیرند.

او معرفی خراسان جنوبی را یک مزیت مهم جشنواره عکس میراث ماندگار مطرح نمود و خاطر نشان کرد: مقرر شده است حقوق مادی و معنوی عکس های تهیه شده برای میراث فرهنگی استان باشد. عکس های منتخب در کتابچه ای با عنوان معرفی خراسان جنوبی به صورت مصور به چاپ خواهد رسید تا برای استان مستند و ماندگار بماند.

رمضانی یاد آور شد: چون که بسیاری از این عکاسان چهره های آشنا در کشور هستند با قراردادن تصاویر خراسان جنوبی در صفحات فضای مجازی و صفحات شخصی به معرفی بهتر استان در گسترده ملی و بین المللی یاری خواهند کرد.

او با اشاره به اینکه تصاویری که در این جشنواره تهیه شده برای استفاده بهینه، در قالب های مختلف از جمله پوستر، کتاب و برپایی نمایشگاه به نمایش گذاشته خواهد شد ادامه داد: خراسان جنوبی نیازمند معرفی در سطح ملی و بین المللی است و امیدواریم با برگزاری این قبیل جشنواره ها در معرفی بهتر استان قدم موثری برداریم.

او با ابراز امیدواری از اینکه جشنواره ملی عکس میراث ماندگار هر سال با تکرار گردد گفت: انتظار می رود هنرمندان شرکت کننده در این جشنواره با انتقال تجربیات خود بر غنای جشنواره های آینده بیافزایند.

انتقال فرهنگ و اداب رسوم استان به نسل های بعدی

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی هم در این اختتامیه گفت: هنر عکاسی باید برای معرفی ظرفیت ها، آثار و مفاخر استان به کار گرفته گردد.

سید مجتبی علوی مقدم با اشاره به اینکه عکس، سند و مدرک مستدل است اضافه نمود: هویت، فرهنگ، آداب و سنن کهن را به نسل دیگر منتقل کند لذا عکاسان باید با تقوای رسانه ای هوشیار باشند که یک عکس به ضدارزش تبدیل نگردد. علوی مقدم یادآور شد: خراسان جنوبی دارای ظرفیت ها و استعدادهای طبیعی فراوانی است که باید با استفاده از هنر عکاسی جاذبه های تاریخی به عنوان آلبوم افتخار به نسل های بعدی منتقل گردد.

او اضافه نمود: این قبیل جشنواره ها، زمینه و شرایط را برای انتقال مفاهیم فرهنگی و تاریخی فراهم نموده و در معرفی قابلیت های استان موثر است.

علوی مقدم اعلام نمود: خراسان جنوبی فضاهای بکر گردشگری بسیاری دارد که ناشناخته اند و با این جشنواره بیسار ارزشمند که با همت میراث فرهنگی استان برگزار گردیده است، می توان آن را به جهان معرفی کرد.

انتخاب 3 عکس برگزیده در جشنواره ملی عکس ماندگار

نماینده هیئت داوران جشنواره ملی عکس میراث ماندگار نیز در این آیین گفت: از بین 40 عکس انتخاب شده برای جشنواره سه عکس برگزیده رتبه های اول تا سوم را کسب کردند.

محمدعلی بیدختی با اشاره به اینکه7 عکس از شهرهای مختلف استان و 11 عکس از صنایع دستی منتخب شده که در این اختتامیه تجلیل می شوند اضافه نمود: از لحاظ موضوعی، معماری، طبیعت و مردم شناسی بیشترین تعداد عکس را در این جشنواره به خود اختصاص داد.

داور جشنواره ملی عکس میراث ماندگار با اشاره به تجربه برگزاری جشنواره بیرجند در قاب ایران گفت: جای چنین جشنواره ای در استان خالی بود که بتواند افتخارات استان را در حوزه میراث فرهنگی ثبت کند و اکنون با عکس های جشنواره های قبلی این مجموعه کامل شده است.

در این جشنواره مریم ترابی از بوشهر نفر اول، مجید حجتی از اصفهان نفر دوم و هادی دهقان پور از سبزوار نفر سوم معرفی و از آن ها تجلیل به عمل آمد.

همچنین 11 جایزه و لوح تقدیر جشنواره برای عکس های منتخب صنایع دستی به سحر حسن زاده، نگین محمدی فر، صادق سوری، مجید حجتی، علی میرعمادی، هادی دهقانپور، سید مهدی حسینی، سروش جوادیان، کیارش کرمی، محمد عظیم مایلی و مریم آل مومن اهدا شد.

منبع: میراث آریا
انتشار: 22 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 90bux.ir شناسه مطلب: 144

به "آیین اختتامیه نخستین جشنواره ملی عکس میراث ماندگار در خراسان جنوبی برگزار گردید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیین اختتامیه نخستین جشنواره ملی عکس میراث ماندگار در خراسان جنوبی برگزار گردید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید