از کشاورزی دیجیتال چه می دانید؟

به گزارش مجله 90 جعبه، در این سیستم سنسور ها میزان رطوبت و PH خاک، دمای محیط و... به طور دائم اندازه گیری و بهترین و مؤثرترین زمان ممکن برای آبیاری و... اعلام می گردد.

از کشاورزی دیجیتال چه می دانید؟

میترا جلیلی| حالا دیگر بحران کرونا به یک تهدید جدی برای تأمین امنیت غذایی صد ها میلیون نفر در سراسر دنیا تبدیل شده و مجمع دنیای اقتصاد نیز هشدار داده است که با توجه به ادامه دار شدن این بیماری، چرخه کشاورزی دنیا هم دچار مسائلی جدی می گردد که خود در تأمین غذای دنیا تأثیرگذار خواهد بود.

این مجمع، بتازگی اعلام نموده است که تنها کشاورزی دیجیتال می تواند با کمبود احتمالی مواد غذایی دنیا در آینده مقابله نموده و به کشاورزان بویژه در کشور های درحال توسعه یاری کند تا از مسائل مالی کرونا عبور نمایند.

به همین دلیل بسیاری از کشور ها دست به دامان تکنولوژی شده اند تا با یاری جدیدترین ابزار ها و تجهیزات فناورانه بتوانند از این گردنه سخت مالی عبور نمایند.

تکنولوژی یاریگر کشور های کم درآمد

انتظار می رود تا سال 2050 تعداد جمعیت دنیا از 10میلیارد نفر فراتر برود که دوسوم این جمعیت در مناطق شهری زندگی می نمایند و نسبت به 7.8میلیارد نفر فعلی، رقم بالایی است. ازسوی دیگر هرروز بر تعداد کسانی که از روستا ها به شهر ها مهاجرت می نمایند افزوده می گردد و همین موضوع عملاً توازن بین نیروی کار حوزه تأمین غذای دنیا و مصرف نمایندگان را به هم می زند.

شیوع کرونا نیز در کوتاه مدت در اثر محدودیت های حمل ونقل هوایی، زمینی و... انتقال غذای تازه را مختل می نماید و در درازمدت نیز فقدان نیروی کار بر کاشت و برداشت محصولات اثرگذار است و می تواند به کمبود محصول و افزایش قیمت محصولات منجر گردد.

در این میان به نظر می رسد تکنولوژی، پاسخی صریح برای حل تمام این مسائل در آستین دارد چرا که شاهد اجرای طرح های فناورانه مختلفی در این زمینه هستیم. یکی از این مراکز، سازمان توسعه کشاورزی دقیق (PAD)، یک سازمان غیرانتفاعی است که در زمینه آموزش کشاورزی فناورانه و دقیق به کشاورزان دنیا بویژه در کشور های کمتر توسعه یافته، فعالیت دارد.

تحقیق PAD نشان می دهد کرونا بر میزان فراوری و زندگی کشاورزان در کشور های دنیا سوم تأثیرگذار بوده و هرچند شکاف بین طبقه ثروتمند و فقرا بیشتر شده، ولی با یاری تکنولوژی می توان شرایط زندگی کشاورزان را در کشور های درحال توسعه بهبود بخشید.

در گزارش این سازمان آمده است: درآمد 90درصد مردم این مناطق از کشاورزی تأمین می گردد، اما بیشتر از روش های سنتی بهره می گیرند که بازدهی کمی دارد و باید به آن ها لزوم استفاده از تکنولوژی را آموزش داد.

این سازمان تا به امروز در بنگلادش، کنیا، رواندا، پاکستان، اوگاندا، زامبیا، اتیوپی و هندوستان کوشش های فراوانی نموده تا کشاورزان کم درآمد را با ابزار های فناورانه بررسی خاک، عکسبرداری پهپاد ها از مزارع و تهیه بیگ دیتا (ابرداده) و همچنین استفاده از تحقیقات ماشین های یادگیری آشنا کند و البته این موضوع از زمان شروع بحران کرونا شدت یافته است تا تأثیر این بحران بر کشاورزان فقیر این مناطق به حداقل برسد و ازسوی دیگر در جریان چرخه تأمین غذای این کشور ها نیز مشکل زیادی ایجاد نگردد.

از زمان شروع کرونا و جدی تر شدن این بحران، سازمان PAD همچنین با شرکت mPower که در زمینه فراوری اپلیکیشن و طراحی برنامه های خاص برای کشاورزان کم درآمد فعالیت دارد، همکاری خود را شروع نموده است. این شرکت در حال حاضر نحوه کشاورزی و زندگی کشاورزان در 15کشور فقیر دنیا را با یاری طرح های Agro360 و GeoPotato تغییر داده است.

Agro360 با برنج کاران و کسانی که مزارع فلفل دارند ازطریق پیامک ارتباط دارد و مسائل آن ها را حل می نماید تا بدون نگرانی از ضعیف بودن اینترنت، هدایت های لازم را در زمینه کشاورزی دریافت نمایند.

در قالب GeoPotato نیز کشاورزان هشدار های هواشناسی را دریافت می نمایند و زمان مناسب برای هرکارمربوط به کشاورزی دقیق به آن ها یادآوری می گردد.

باز هم ردپای گوگل و روبات ها

یکی از کمپانی های عظیم فعال در زمینه یاری به کشاورزان در دوران کرونا نیز شرکت آلفابت (شرکت مادر تخصصی گوگل) است که بتازگی به کمپین کوشش برای کشاورزی پایدار پیوسته است. این شرکت از روبات ها و بررسی بیگ دیتا (ابرداده) استفاده می نماید تا درجنگ با کمبود احتمالی غذا و گرسنگی، پیروز میدان باشد.

همان طور که گوگل ارتباط مردم دنیا با یکدیگر را به وسیله شبکه دنیای وب برقرار نموده است، حالا آلفابت می خواهد به کشاورز یاری کند تا شبکه ای از دیتای هر گیاه را در یک مزرعه در اختیار داشته باشد و برای این منظور هم از روبات های توسعه یافته و پیشرفته استفاده می نماید.

این روبات ها به پنل های خورشیدی مجهز هستند بنابراین از سوخت فسیلی استفاده نمی نمایند و سهمی در آلودگی محیط زیست و تغییرات اقلیمی نخواهند داشت. این روبات ها که تعدادی دوربین و سنسور دارند و به نرم افزار های خاص مجهز هستند، در اندازه و شکل های مختلفی طراحی خواهند شد تا در مزارع با محصولات مختلف بتواند کارآیی داشته باشد.

این روبات ها با حرکت در مزارع می توانند دیتا و اطلاعاتی درباره ارتفاع گیاه، سایز میوه، میزان سبزی و طراوت برگ و... را جمع آوری نمایند و آن را همراه با سایر اطلاعات همچون شرایط خاک، شرایط آب و هوایی و... در اختیار سیستم ماشین یادگیری قرار دهند.

حالا کشاورزان با توجه به این داده ها بهترین زمان برای کوددهی، آبیاری، برداشت محصول و... را در اختیار دارند و می توانند با کمترین ضایعات، بیشترین بازده محصول را تجربه نمایند. این روبات حتی می تواند در صورت آلوده شدن یک بوته به آفت، بلافاصله به کشاورز اطلاع دهد تا با اقدامات اولیه ضروری، بیماری به کل مزرعه سرایت نکند.

یکی دیگر از مسائل کشاورزی وجین کردن علف های هرز است که در مزارع عظیم هزینه زیادی باید برای کارگر پرداخت گردد و در صورت استفاده از علف کش ها نیز محیط زیست آلوده می گردد و محتمل است استفاده از محصولات این مزارع برای سلامت مردم مسائلی ایجاد کند؛ بنابراین روبات های AVO توسط کمپانی آلمانی ecoRobotix به عنوان گزینه ای مناسب ارائه شده اند.

این روبات از هوش مصنوعی بهره می گیرد و میزان استفاده از علف کش ها در مزارع را تا 90درصد کاهش می دهد. این روبات هم با انرژی خورشیدی کار می نماید و می تواند تا 12ساعت در مزارع فعالیت داشته باشد.

شب هنگام هم می توان برای شارژ آن از باتری استفاده کرد. این روبات همچنین دوربین و سنسور دارد و مجهز به سیستم هشدار است تا چنانچه با شرایطی غیرمنتظره از نظر میزان علف ها و... روبرو شد، به کشاورز اطلاع رسانی کند.

پهپاد های چینی

یکی از کشور هایی که با شیوع کرونا تحقیق درباره کشاورزی مبتنی بر فناوری، کشاورزی دقیق، آبیاری هوشمند و... در آن بسرعت جان گرفت، چین است.

با شیوع کرونا در چین، کشاورزان توسط دولت تشویق شده اند که سال جاری بر سطح زمین های زیر کشت خود بیفزایند تا محصول بیشتری فراوری گردد و در این میان مزارع هوشمند مورد توجه قرار گرفته اند و پهپاد ها صندلی ویژه ای در این طرح دارند.

چین که در زمینه استفاده از پهپاد ها در ارتش پیشتاز است با یاری این فناوری می خواهد انقلابی در کشاورزی نیز ایجاد کند. بنیانگذار XAG، یک کمپانی پهپادی واقع در گوانجو چین اعلام نموده که پهپاد های این کمپانی به کشاورزان یاری می نماید تا بر محصولات خود نظارت بیشتری داشته باشند و نحوه کاشت بذر و استفاده از کود ها به صورتی کاملاً مؤثر انجام گیرد.

درحال حاضر 42هزار پهپاد این کمپانی روزانه بیش از 1.2میلیون پرواز دارند. ازآنجا که پهپاد ها 10بار مؤثرتر از نیرو های انسانی کارآزموده عمل می نمایند، کم هزینه تر بوده و دوستدار محیط زیست هستند این فناوری در چین بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

لی لیپینگ یک کشاورز 51ساله که حالا از این پهپاد ها یاری می گیرد می گوید دیگر لازم نیست تمام مزرعه را طی کنم. پهپاد ها برحسب احتیاج محصول به کوددهی و دفع آفات می پردازند و 50 تا 80 بار سریع تر از روش های سنتی عمل می نمایند و کشاورز هم دیگر بوی سم یا آفت کش ها را استنشاق نمی نماید.

وی اعتقاد دارد شاید استفاده از پهپاد در نگاه نخست پرهزینه به چشم بیاید، اما با توجه به اینکه بیشتر کشاورزان سن بالایی دارند و جوانان کمتر به این موضوع روی خوش نشان می دهند امروزه یافتن کارگر برای مزارع چندان راحت نیست.

وی که حالا کار با پهپاد ها را یاد گرفته می گوید سال جاری 20هکتار بیشتر برنج کاشته و با توجه به استفاده از پهپاد احتمالاً بازده محصول بالایی خواهد داشت چراکه خطا های انسانی در آن به حداقل می رسد. DJI هم یکی دیگر از کمپانی های پهپادی چین است که بیش از 10میلیون یوآن در پهپاد های کشاورزی هزینه نموده و قرار است حداقل به 20هزار نفر آموزش استفاده از پهپاد را بدهد.

5G بازوی یاریی مالزی

مالزی نیز یکی از کشور هایی است که در زمینه کشاورزی فناورانه و پایدار کوشش فراوانی دارد و حالا در بحران کرونا این کوشش افزون شده است. در مالزی کشاورزی یکی از بازو های اقتصاد این کشور محسوب می گردد و حدود 7 تا 12درصد فراوری ناخالص داخلی این کشور به کشاورزی مربوط می گردد، اما کرونا به آن آسیب زیادی وارد نموده است.

مؤسسه تحقیقات و توسعه کشاورزی مالزی (MARDI) برای توسعه سریع کشاورزی این کشور از انقلاب صنعتی چهارم استفاده نموده و با یاری اپراتور مخابراتی Maxis از فناوری 5G بهره گرفته تا راه چاره هایی به کشاورزان ارائه بدهد.

به این ترتیب داده های فراوانی ازطریق فناوری اینترنت اشیا سنسور ها جمع آوری می شد و به کشاورزان یاری می کرد تا با استفاده از سیستم هوشمند agritech بر رشد محصولات خود نظارت دائم و فناورانه داشته باشند و به طور دقیق از کود، سموم و... استفاده نمایند.

در این سیستم سنسور ها میزان رطوبت و PH خاک، دمای محیط و... به طور دائم اندازه گیری و بهترین و مؤثرترین زمان ممکن برای آبیاری و... اعلام می گردد.

منبع: روزنامه ایران

منبع: فرادید
انتشار: 20 آذر 1399 بروزرسانی: 20 آذر 1399 گردآورنده: 90bux.ir شناسه مطلب: 1223

به "از کشاورزی دیجیتال چه می دانید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از کشاورزی دیجیتال چه می دانید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید