اینستاگرام پیغام ها و عکس های پاک شده را روی سرور خود حفظ می کرد

به گزارش مجله 90 جعبه، بر اساس باگی که یک کارشناس امنیتی در اپلیکیشن اینستاگرام یافته است، عکس ها و پیغام های پاک شده توسط کاربران، حتی تا یک سال پس از حذف، روی سرورهای اینستاگرام باقی می ماند. به گفته اینستاگرام این باگ هم اکنون رفع شده است.

اینستاگرام پیغام ها و عکس های پاک شده را روی سرور خود حفظ می کرد

زمانی که چیزی را از روی اینستاگرام پاک می کنید، انتظار دارید که این کار به طور کامل انجام گردد اما هنگامی که یک پژوهشگر امنیتی با استفاده از ابزار موجود در این اپلیکیشن، یک نسخه از عکس ها و پیغام های دایرکت خود را درخواست کرد، داده هایی به او ارسال شد که بیش از یک سال پیش آن ها را حذف نموده بود. این موضوع نشان می داد که این اطلاعات هیچ وقت به طور کامل از سرورهای اینستاگرام پاک نشده است.

به گفته اینستاگرام این موضوع به دلیل یک باگ در سیستم های این شرکت بوده که اکنون رفع شده است. پیش از این هم باگ های دیگری در این اپلیکیشن دیده شده بود، از جمله در هفته های گذشته، کاربران اینستاگرام از روشن بودن نشان گر سبز رنگ حتی بدون استفاده دوربین خبر داده بودند. اما این بار اینستاگرام ضمن رفع کردن اشکال نرم افزاری، به ساوگات پوخارل (Saugat Pokharel) کارشناس امنیتی که این باگ را یافته بود 6 هزار دلار پاداش داده است. به گزارش TechCrunch پوخارل در اکتبر سال گذشته این باگ را کشف کرد و اکنون اعلام نموده که در اوایل ماه جاری رفع شده است.

سخنگوی اینستاگرام به TechCrunch گفت: این پژوهشگر مسأله ای را گزارش داده که حتی در صورت حذف عکس ها و پیغام های شخصی در اینستاگرام، اگر کاربری بخواهد با ابزار بارگیری اطلاعات، یک کپی از پیغام ها و عکس هایش داشته باشد، این پیغام های حذف شده نیز در آن وجود خواهد داشت. ما این موضوع را رفع نموده ایم و هیچ شواهدی مبنی بر سوء استفاده از این نقص پیدا نکردیم. ما از این پژوهشگر برای گزارش چنین مسئله ای تشکر می کنیم.

هنوز تعیین نیست که این مسأله تا چه حد گسترده بوده و آیا برای همه کاربران اینستاگرام یا فقط بخشی از آن ها وجود داشته است، اما مطمئنا یک اشکال غیرمعمول محسوب نمی گردد. هنگامی که ما عکسی را از سامانه های آنلاین پاک می کنیم، معمولا تا زمان تعیینی پیش از حذف کامل، داده ها روی سرور باقی می ماند. برای اینستاگرام این شرکت اعلام نموده که 90 روز طول می کشد تا داده ها به طور کامل حذف گردد. به جز این موضوع، پژوهشگران امنیتی در گذشته موضوعات مشابهی را برای سایر خدمات آنلاین هم یافته اند. از جمله توییتر که پیغام های خصوصی بین کاربران را تا مدت ها پس از حذف در سرورهای خود حفظ می کرد.

در این میان، مشکل اینستاگرام به این دلیل شناسایی شد که پوخارل این امکان را داشت که نسخه ای از داده های خود را از اینستاگرام بارگیری کند. این شرکتِ متعلق به فیس بوک، ابزار پشتیبان گیری از داده ها را در سال 2018 معرفی کرد تا مقررات رعایت حریم خصوصی اتحادیه اروپا را رعایت نموده باشد.

بر اساس این قانون، شهروندان اتحادیه اروپا باید از حق دسترسی به داده های خود برخوردار باشند که به آن ها اجازه می دهد بتوانند در مدت زمان تعیینی، یک کپی از تمام اطلاعاتی را که یک شرکت از آن ها ذخیره می نماید درخواست نمایند. هرچند طبق گزارش ها، اطلاعاتی که به این روش دریافت می گردد همواره قابل استفاده توسط همه کاربران نیست اما درباره اینستاگرام به راحتی می توان آن ها را مرتب و طبقه بندی کرد. چنین کاری تنها راه آسان برای فهمیدن این موضوع است که شرکت ها داده های شما را حتی بعد از این که آن ها حذف نموده اید، در سرورهای خود نگهداری نموده اند یا خیر.

منبع: The Verge

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 13 مهر 1399 بروزرسانی: 13 مهر 1399 گردآورنده: 90bux.ir شناسه مطلب: 1082

به "اینستاگرام پیغام ها و عکس های پاک شده را روی سرور خود حفظ می کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اینستاگرام پیغام ها و عکس های پاک شده را روی سرور خود حفظ می کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید