تداوم توسعه در جنگل ابر، مرگ پنجمین پلنگ درسال جاری

به گزارش مجله 90 جعبه، به گزارش خبرنگاران، این هفته همزمان با دومین هفته کاری رییس جدید سازمان محیط زیست دکتر اسماعیل کهرم به عنوان مشاور رییس سازمان ، مهندس سید محمد مجابی معاون حقوقی و امور مجلس سازمان، فریبا لاهوتی مدیرکل حوزه ریاست سازمان و محمد هادی حیدر زاده مدیر کل محیط زیست استان تهران منصوب شدند همچنین این حوزه شاهد اخبار و رویدادهای دیگری بود که چکیده ای از مهمترین این خبرها را مرور می کنیم.

تداوم توسعه در جنگل ابر، مرگ پنجمین پلنگ درسال جاری

زمینهای کشاورزی شیرین آباد در دام رانش زمین/ توسعه در جنگل ابر ادامه دار

در اولین روز از هفته جاری، یک استاد دانشگاه با بیان اینکه زمینهای کشاورزی روستای شیرین آباد اولین قربانیان رانش زمین در این منطقه به دلیل قطع درختان برای ساخت جاده هستند گفت: با وجود تکذیب مسئولان ساخت جاده درجه یک و ویلا در جنگل ابر همچنان ادامه دارد.

علی نقی مقصود لو با بیان این مطلب اضافه کرد: اولین نشانه های خطرات دفن روستای شیرین آباد با مدفون شدن بخشی از زمین های کشاورزی مردم زیر رانش زمین آغاز شده است.

به گفته وی، برخلاف ادعای مسئولان مبنی بر توقف عملیات جاده سازی در راستا جنگل ابر فرایند جاده سازی آن هم جاده درجه 1 با عرض 40 متر همچنان در این منطقه ادامه دارد .

مقصود لو گفت: ویلا سازی و توسعه در جنگل ابر نیز هرگز متوقف نشده اما مردم منطقه که پیش از این با بعضی وعده های دروغین مسئولان ذینفع، ابراز علاقه به ساخت جاده می کردند حالا با دیدن اثار رانش زمین و احساس نگرانی در خصوص فرو رفتن روستا زیر زمین نسبت به ساخت این جاده و توسعه ساخت و ساز در پی آن به شدت معترض هستند.

این استاد دانشگاه با اشاره به افزایش میزان رانش ها در بخش های مختلف راستا توضیح داد: امیدواریم در مدیریت جدید سازمان محیط زیست دکتر ابتکار هر چه سریعتر جلوی ساخت این جاده و ویلاسازی و در پی ان نابودی روستای شیرین آباد را بگیرد.

محیط زیست مهمترین قربانی جنگ در سراسر جهان است

در این روز همزمان با روز جهانی صلح درختی به نماد امید و ادامه حیات و رواج صلح در سراسر جهان در پارک پردیسان توسط رئیس سازمان محیط زیست کاشته شد.

معصومه ابتکارمحیط زیست را یکی از قربانیان اصلی جنگ در جهان امروز دانست و اضافه کرد: لذا دوستداران و مسئولان زیست محیطی کشورها باید کوشش نمایند صلح را در سراسر جهان برقرار نمایند.

گزارش شرایط محیط زیست کشور در 100 روز اول دولت ارایه می گردد

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: کوشش می گردد گزارش مستند شرایط محیط زیست کشوردر 100 روز اول دولت امید و تدبیر ارایه گردد.

روز یکشنبه معصومه ابتکار همزمان با بیست و ششمین سالگرد پروتکل مونترال و روز جهانی ازون اضافه کرد: سالگردهایی از این قبیل که در حوزه حفاظت و بهسازی محیط زیست در سطح جهانی و ملی برگزار می گردد، فرصت مناسبی برای گسترش دانش و آگاهی های عمومی برای حفظ محیط زیست است.

ابتکار اضافه کرد: اجرای برنامه های مونترال در ایران از برنامه زمان بندی مصوب اعضای پروتکل برای حذف مواد مخرب لایه ازون در گروه بندی های مختلف آن تبعیت می نماید.

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید نمود: حرکت براساس قانون و توجه به دانش فنی خط مشی اصلی این سازمان است بنابراین این سازمان محلی برای دلالی و کارگشایی یک عده خاص نخواهد بود.

به گفته وی، تمامی دستور العمل ها، مصوبات و مکاتبات این سازمان از این پس براساس قانون و با نظر کارشناسانه ارایه می گردد و در صورت تکیه برقانون و نظرات کارشناسانه می توان به برطرف مسائل زیست محیطی در کشور امیدوار بود.

وی اضافه کرد : تعالی سازمان در گروی توجه به توان فنی و علمی است و این موضوع یکی از برنامه های 100 روزه دولت امید و تدبیر است .

درخواست لغو مصوبه جزیره آشوراده از ابتکار/ واگذاری به بخش خصوصی اعتبار زیست محیطی ایران را زیر سئوال می برد

در این روز، یک استاد دانشگاه با بیان اینکه مدیریت قبلی سازمان محیط زیست، جزیره آشوراده را با توجیه رونق توریسم به بخش خصوصی واگذار کرد، گفت: این جزیره به هیچ عنوان ظرفیت توریسم ندارد و تنها می توان برای اکوتوریسم از آن استفاده کرد.

علی نقی مقصودلو اضافه کرد: جزیره آشوراده یکی از 6 ذخیره گاه زیستکره جهانی است که در پناهگاه حیات وحش میانکاله واقع شده و از نظر حیات وحش هم صندلی بسیار ویژه ای در کشور دارد لذا با واگذاری آن به بخش خصوصی نه تنها لطمه بزگی به محیط زیست و حیات وحش کشور وارد می گردد بلکه بلکه اعتبار زیست محیطی ایران در مجامع جهانی هم زیر سوال می رود.

اطلاع رسانی آنلاین شرایط آلودگی هوای مناطق 22 گانه تهران

روز یکشنبه همچنین، مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران از اجرای طرح اطلاع رسانی آن لاین شرایط آلودگی هوا به تفکیک مناطق تا انتها سال خبرداد و گفت: با این اقدام شهفرایندان می توانند با مراجعه به وب سایت شرکت، در تمام ساعات شبانه روز به صورت لحظه ای از شرایط آلودگی هوا در مناطق مختلف شهر آگاه شوند.

دکتر یوسف رشیدی اظهار کرد: بر این اساس شهفرایندان به روی نقشه تهران با انتخاب هر یک از مناطق می توانند از شرایط آلودگی هوا در آن ساعت آگاه شوند.

مرگ یک قلاده پلنگ ایرانی در شهرستان رودبار/ پنجمین پلنگ در سال 92 تلف شد

روز دوشنبه مدیرکل محیط زیست گیلان گفت: شکارچیان غیرمجاز بار دیگر با کشتار یک قلاده پلنگ ایرانی کمیاب و در معرض انقراض فاجعه دیگری را برای محیط زیست کشور رقم زدند.

امیر عبدوس با بیان این مطلب اضافه کرد: بعد از ظهر روز گذشته (یکشنبه 1392/6/31) به دنبال ارائه گزارشی به اداره حفاظت محیط زیست شهرستان رودبار، مبنی بر شکار یک قلاده پلنگ در منطقه ییلاقی آسمانسر از توابع جیرنده رودبار، نیروهای یگان محیط زیست در منطقه حاضر و پس از بازرسی از یک منزل شخصی، پوست پلنگ شکار شده را در انبار منزل مذکور کشف کردند.

به گفته وی، متخلف به محض مشاهده مامورین محیط زیست اقدام به فرار کرد که پس از مدتی توسط مامورین نیروی انتظامی منطقه عمارلو دستگیر و هم اکنون در حال بازپرسی است.

محیط زیست در شرایط بحران است/ برای نجات محیط زیست فقط شما فرصت دارید

در این روز، معاون اسبق سازمان محیط زیست در نامه ای سرگشاده خطاب به معصومه ابتکار ضمن یادآوری تخلفات زیست محیطی در دولت های هشتم ، نهم و دهم به بیان هشدارهایی برای نجات محیط زیست کشور پرداخت.

دکتر دلاور نجفی در بخشی از نامه خود خطاب به رییس سازمان حفاظت محیط زیست آورده است: در سال انتهای مسئولیت سرکار عالی دردولت هشتم خصوصاً چندماه آخر مجوزهایی صادر شدکه در دوره مدیریتی بعد از آن باعث بروز بحرانهای زیست محیطی در کشور شد و علی رغم کوشش سازمان جهت برطرف آنها، دستگاههای اجرایی با استناد به مجوزهای صادره از گذشته ، اغلب نظرشان را در دولت به کرسی نشاندند و کاری از دست ما به عنوان متولیان حفظ محیط زیست کشورساخته نبود.

به گفته وی، واگذاری منطقه آشوراده به شرکت گردشگری ایران با قیمت بسیار پائین، واگذاری بخشی از پارک ملی نایبنددر قالب مصوبه دولت وقت ، واگذاری عرصه در بندر مقام با مصوبه دولت وقت ، اجازه فعالیت معدنی در پناهگاه حیات وحش موته ، واگذاری چندنقطه در پارک ملی خجیر و سرخه حصار ، اجازه احداث جاده گلستان و تصویب طرح آن ، اجازه عبور کنارگذر انزلی، اجازه عبور میانگذر ارومیه ، اجازه اکتشاف و استخراج نفت در قسمت جنوبی تالاب هور العظیم و صدور پروانه شکار جهت شکارچیان عرب بخشی از این مجوزها بوده است که در دوره بعد ازمدیریت شما با پیگیری جدی سازمان و اقامه دعوی حقوقی و کوشش جدی افرادی همچون حامد فارابی ، ما پیروز شدیم آشوراده را مجدداً به سازمان برگردانیم . عرصه واگذار شده در نایبند و بندر مقام پس گرفته شدند ولی سایر موارد همچنان محل دعوا و نزاع سازمان و دستگاههای باقی ماند و بعضی از آنها هنوز حل نشده است.

پاکسازی وحشی ترین غار جهان / 300 کیلو زباله تخلیه می گردد

روز سه شنبه همزمان با روز ملی غار های پاک ،غارنوردان ایرانی اعلام کردند قصد دارند تا غار پراو در کرمانشاه را با هزینه شخصی از وجود زباله پاک نمایند. این درحالی است که غار پراو یکی از وحشی ترین و خطرناک ترین غارهای جهان است. در این میان تنها سازمان هلال احمر طناب در اختیار این گروه قرار داده است.

غارنوردان ایرانی درحالی به صورت خودجوش اقدام به پاکسازی یکی از مهمترین آثار طبیعی و ملی ایران می نمایند که سازمان محیط زیست، منابع طبیعی و سازمان میراث فرهنگی از آنها حمایت ننموده و نمی نمایند با این حال آنها قصد دارند امروز چهارم مهر ماه این عملیات پر خطر را برای حفظ محیط زیست غار پراو انجام دهند.

30 ضربه شلاق و 91 روز زندان غیر قابل خرید جریمه شکارچی سفید کوه

در این روز، مدیر دیده بان محیط زیست و حیات وحش کشور از صدور رای نهایی مبنی بر 91 روز زندان و 30 ضربه شلاق غیر قابل خرید برای شکارچی سابقه دار منطقه سفید کوه لرستان اطلاع داد.

کیوان هوشمند اضافه کرد: با توجه به سوابق متعدد این شکارچی غیرمجاز، متهم با حکم قاطع قاضی فرج اله امرایی ریاست شعبه 101 دادگاه انقلاب اسلامی خرم آباد به تحمل 91 روز زندان و 30 ضربه شلاق بصورت غیر علنی محکوم شد.

به گفته وی، مسئولان محیط زیست لرستان احکام صادره را غیرقابل خرید و تبدیل عنوان نموده و برای این شکارچی سابقه دار علاوه بر تحمل 91 روز حبس، حکم 30 ضربه شلاق بصورت غیرعلنی و در محل دادگستری خرم آباد اجرا خواهد شد که این نشان دهنده همکاری قوه قضاییه با محیط زیست در صدور احکام بازدارنده است.

درگیری مسلحانه شکارچیان و محیط بانان منطقه حفاظت شده آلموبلاغ

چهارشنبه این هفته ، رئیس اداره محیط زیست اسد آباد گفت: درجریان درگیری مسلحانه و شدیدی بین گروهی از شکارچیان شرور اسدآباد همدان و محیط بانان منطقه حفاظت شده آلموبلاغ درگرفت، یکی از همیاران محیط زیست زخمی شد.

رضا شیراوند با بیان این مطلب اضافه کرد: شکارچیان به محض مشاهده مامورین در حال حرکت به سمت خودرو مذکور آغاز به تیراندازی کردند که در جریان درگیری مسلحانه که حدود 20 دقیقه طول کشید، نزدیک به 2 خشاب گلوله از سوی طرفین شلیک شد ومتاسفانه در این حین یکی از همیاران محیط زیست از ناحیه کتف چپ مورد اصابت چندین ساچمه اسلحه شکاری نهاده شد و مجروح شد.

به گفته وی، متخلفین از افراد شرور اهل روستای مهلم دره اسد آباد هستند که سوابق متعددی در زمینه شکار غیرمجاز داشته و هنوز پفراینده تخلف قبلی یکی از آنان در دادسرا در جریان است.

نمی گذارم آلودگی هوا در گروکشی سیاسی هزینه گردد/دبیرخانه طرح کاهش آلودگی هوا حرف آخر را می زند

در این روز، مدیرکل محیط زیست استان تهران گفت: اجازه نمی دهم موضوع آلودگی هوا در گروکشی سیاسی هزینه گردد.

محمدهادی حیدرزاده مدیرکل جدید محیط زیست استان تهران در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل جدید و سابق این اداره کل با بیان اینکه نمی گذارم آلودگی هوا در گروکشی سیاسی هزینه گردد، گفت: بازگرداندن اقتدار به دبیرخانه برنامه جامع کاهش آلودگی هوا اولین اقدام در اداره کل محیط زیست استان تهران خواهد بود.

به گفته وی، اجرای این طرح از تعجیل ها و برنامه های یک شبه جلوگیری می نماید و از این پس در اداره کل محیط زیست استان تهران دبیرخانه برنامه جامع کاهش آلودگی هوا حرف اول و آخر را می زند.

در این مراسم رییس سازمان محیط زیست نیزجنبش های اجتماعی و شفاف سازی فعالیت های زیست محیطی را عامل پیروزیت و کاهش مسائل دولتی سازمان محیط زیست بیان کرد و اضافه کرد: در برنامه 100 روزه بحث حکمرانی مطلوب در سازمان محیط زیست و بهبود ساختار سازمانی و جهت گیری و فعال سازی توانمندی ها باید صورت گیرد تا بتوانیم وظایف خود را در چارچوب قانون و به دور از حاشیه پیش ببریم.در واقع باید در مجموع با نظارت بر فعالیت های مالی و دستگاه های اجرایی توسعه پایدار را با تعامل راهبری کنیم.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 15 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 90bux.ir شناسه مطلب: 770

به "تداوم توسعه در جنگل ابر، مرگ پنجمین پلنگ درسال جاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تداوم توسعه در جنگل ابر، مرگ پنجمین پلنگ درسال جاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید