فقر آهن در بچه ها چه علائمی دارد؟

به گزارش مجله 90 جعبه، یک متخصص بچه ها و نوزادان گفت: کم خونی فقر آهن اگر به موقع تشخیص داده نشود، عوارض جبران ناپذیری برای بچه ها خواهد داشت.

فقر آهن در بچه ها چه علائمی دارد؟

به گزارش خبرنگاران، فرشته کرباسیان، متخصص بچه ها و نوزادان در تبادل نظر با خبرنگاران اظهار کرد: فقر آهن شایع ترین مشکل تغذیه ای در جهان است. طبق آمار 30 تا 50 درصد جمعیت جهان از آن رنج می برند که بیشتر این افراد در کشور های در حال توسعه زندگی می نمایند.

وی اضافه نمود: یک نوزاد در بدو تولد از نیم گرم ذخیره آهن برخوردار است در حالی که در یک فرد بزرگسال این اندازه در حدود 5 گرم است. به همین منظور روزانه 0.8 میلی گرم در 15 سال اول زندگی باید جذب آهن صورت گیرد. در صورتی که اندازه جذب روزانه در حدود یک میلی گرم باشد از بالانس منفی آهن که به دلیل از دست رفتن آهن است در بچه ها جلوگیری می گردد.

کرباسیان گفت: با توجه به اینکه 10 درصد از آهن موجود در رژیم غذایی جذب می گردد و مصرف روزانه 8 تا 10 میلی گرم آهن برای نرمال نگه داشتن سطح آهن لازم است بنابراین از ماه ششم زندگی مصرف آهن به صورت مکمل های استاندارد در کلیه شیرخواران ضروری خواهد بود و شیرخواران در محدوده سنی 9 تا 12 ماهگی باید از نظر وجود کم خونی فقر آهن، غربالگری شوند.

این متخصص بچه ها و نوزادان بیان نمود: بیشتر بچه ها مبتلا به کم خونی فقر آهن بی علامت هستند و ممکن است هنگام چکاپ به وسیله پزشک تشخیص داده گردد. اندازه هموگلوبین نرمال برای هر سن، جنس و نژاد معین است.

وی در مورد علائم فقر آهن در نوزادان اضافه نمود: بیشترین علامتی که در زمان وجود کم خونی فقر آهن جلب توجه می نماید، رنگ پریدگی است که معمولا در اندازه هموگلوبین کمتر از 7 تا 8 معین می گردد. رنگ پریدگی معمولا در کف دست و بستر ناخن ها دیده می گردد.

کرباسیان گفت: خستگی، نفس تنگی در زمان فعالیت، عدم تحمل نسبت به سرما و کاهش دقت در فعالیت های فکری از نشانه های دیگر کم خونی فقر آهن است. با توجه به اینکه اندازه افت هموگلوبین تدریجی است، معمولا والدین کمتر متوجه آن در طول زمان می شوند و در بسیاری از موارد دوستان و آشنایان که با فاصله بچه ها را دیدار می نمایند، این رنگ پریدی را به والدین گوشزد می نمایند.

این متخصص بچه ها و نوزادان توضیح داد: در صورت عدم تشخیص و درمان کم خونی فقر آهن اختلالات شناختی برگشت ناپذیر در بچه ها به صورت دیر رس ایجاد می گردد.

وی با اشاره به اینکه بعضی مواد غذایی سرشار از آهن هستند، گفت: گوشت سفید و قرمز، جگر، تخم مرغ از جمله منابع حیوانی هستند که آهن آنها راحت تر و به اندازه بیشتری در دستگاه گوارش جذب خون می گردد، بعلاوه منابع گیاهی مانند اسفناج، عدس، پسته، توت خشک، برگه زرد آلو و خرما برای پیشگیری از ابتلا به کم خونی یاری نماینده خواهد بود.

کرباسیان اضافه نمود: برای افزایش جذب آهن از منابع گیاهی مصرف این نوع غذا ها به همراه مقداری گوشت، مصرف منابع غذایی حاوی ویتامین C مانند فلفل دلمه ای، آب لیمو یا سایر مرکبات، سبزیجاتی مانند جعفری تازه به همراه غذا و نهایتا پرهیز از مصرف چای تا یک ساعت بعد از غذا توصیه می گردد.

این متخصص بچه ها گفت: چای به اسم یک عامل مهم مهار نماینده برای جذب آهن است.

وی در مورد راه های تشخیص این بیماری گفت: انجام آزمایش شمارش سلول های خونی و CBC برای تشخیص کم خونی فقر آهن بسیار یاری نماینده است که به وسیله پزشک توصیه می گردد؛ پس از تفسیر این آزمایش، درمان مناسب با مکمل های آهن و پیگیری تا زمان اصلاح کم خونی انجام می گردد.

این متخصص بچه ها و نوزادان توضیح داد: بسیاری از والدین از ترس سیاه شدن دندان های شیرخواران و بچه ها از دادن مکمل آهن به فرزند خود خودداری می نمایند که این نکته باعث صدمات جبران ناپذیری به کودک می گردد.

وی با بیان اینکه کمبود آهن در بدن بچه ها در اندازه ضریب هوشی آنها موثر است، گفت: ممکن است پزشک برای شیرخوارانی که زود به جهان آمده اند، بر حسب شرایط شیرخوار، زودتر از 6 ماهگی مکمل آهن تجویز کند و گاهی تا خاتمه دو سالگی مصرف مکمل آهن به صورت روزانه ادامه خواهد داشت.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: 90bux.ir شناسه مطلب: 1679

به "فقر آهن در بچه ها چه علائمی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فقر آهن در بچه ها چه علائمی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید