معاون آموزشی وزیر علوم بر آموزش اثربخش و ارزیابی مستمر فرآیند آموزش تاکید نمود

به گزارش مجله 90 جعبه، معاون آموزشی وزیر علوم در پیامی به مناسبت روز جهانی آموزش، بر آموزش اثربخش و ارزیابی فرآیند آموزش تاکید نمود.

معاون آموزشی وزیر علوم بر آموزش اثربخش و ارزیابی مستمر فرآیند آموزش تاکید نمود

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، علی خاکی صدیق در پیغام خود به مناسبت 24 ژانویه که به عنوان روز جهانی آموزش، از سوی سازمان ملل متحد نامگذاری شده است این روز را فرصت مغتنمی دانست تا مهم ترین موضوعات حسّاس و روزآمد آموزشی بازگویی گردد.

متن کامل پیغام معاون آموزشی وزیر علوم به توضیح ذیل است:

آموزش به عنوان یک حق انسانی و در عین حال مسئولیت همگانی واجد جنبه ها و کارکرد های متنوعی در مقیاس فردی و اجتماعی است و نامگذاری روز 24 ژانویه به عنوان روز جهانی آموزش، از سوی سازمان ملل متحد، معطوف به نقش آموزش برای صلح و توسعه پایدار است.

از این منظر محتوای آموزش در تمام سطوح باید به گونه ای طراحی و به اجرا گذاشته گردد که در درجه اول به فراگیران درس بردباری، تحمل دیدگاه های مختلف، هنر مصاحبه و تعامل با همدیگر را، به عنوان لازمه ایجاد جامعه ای مبتنی بر صلح، بیاموزد و از سوی دیگر با توسعه دانش و مهارت های مورد احتیاج مخاطبان در طول عمر خود، به شکستن چرخه فقر و نیل به توسعه پایدار یاری کند.

به این لحاظ روز جهانی آموزش فرصت مغتنمی است تا مهم ترین موضوعااتحسّاس و روزآمد آموزشی بازگویی گردد. در روزگار و زمانۀ ما چیستی علم معنای دیگری یافته است و محتوای علم، به چگونگی تعلیم و تعلّم آن وابستگی وثیقی پیدا نموده است. زمان، موضوع آفرین است و متغیّر. انتها این انسان هوشمند است که در پاسخگویی احتیاج های زمانه متعهّد به انجام آن است. برآیند تمام فرآیند های این سامانه مرهون آموزه و آموزش است. آموزه، میراثبان اخلاق حرفه ای است و آموزش، همزاد پژوهش و پرورش. احتیاجسنجی رکن رکین آموزه و آموزش است.

آموزش اثربخش آموزشی است که هم احتیاجسنجی دارد و هم احتیاجآفرینی؛ و این آموزش اثربخش است که بالندگی فرد و سازندگی اجتماع را معنا می بخشد. آموزش اثربخش و اثربخشی آموزش، مدیون بینش انسان کیفیّت گرا و اخلاق مند است. از این دیدگاه، شایستگی کاربرد دانایی، کاربست مهارت و مدیریّت رفتار است. آموزش اثربخش، حلّ بهینۀ مسئله است و در نهایت، اثربخشی، طیب خاطر آدمی از ابراز رفتاری سزاوار به احتیاج های زیستی است

روش های گوناگون آموزش (حضوری، مجازی، راه دور و سیّار)، شیوه هایی کارآمد و مجرّب برای برآوردن احتیاج آدمی در برهه های زمانی است. نقش بنیادین و کارساز فنّاوری اطّلاعات و ارتباطات در هر روش آموزشی و در هر مکتب یادگیری (رسمی، غیررسمی و مادام العمر) ویژگی روزگار و زمانۀ ماست. سخنی پرصلابت و حکیمانه است که افراد را برای زمان خود، پرورش دهید که در دگرگونی روزگار، جوهر انسان دانسته می گردد.

اثربخشی آموزش به پایش شایسته و سنجش بایسته معنا می پذیرد. بنابراین، ارزیابی جزء جدایی ناپذیر فرآیند آموزش است. بی تردید مهم ترین منبع سنجش اثربخشی آموزش، ارزیابی یادگیرندگان از آموزش دهندگان است. بهبود پیوستۀ فرآیند آموزش، مرهون نگرش ارزیابی و نگارش تجربه های زیستۀ انسانی است. تجربه نگاری، برترین راه غنی سازی شغلی در حوزۀ آموزش و پژوهش و پرورش است که اثربخشی را ماندگار می نماید. معیار بشر معاصر از درک توفیق حرفه ای و زیستی، مقدار اثرگذاری و اثربخشی رفتاری در جامعۀ انسانی برای اعتلای دانش و آموزش و ارتقای بینش و پرورش انسان است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 15 اسفند 1400 بروزرسانی: 15 اسفند 1400 گردآورنده: 90bux.ir شناسه مطلب: 1900

به "معاون آموزشی وزیر علوم بر آموزش اثربخش و ارزیابی مستمر فرآیند آموزش تاکید نمود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معاون آموزشی وزیر علوم بر آموزش اثربخش و ارزیابی مستمر فرآیند آموزش تاکید نمود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید