ناتو: موشک های اتمی در اروپا مستقر نمی کنیم

به گزارش مجله 90 جعبه، ناتو خاطرنشان کرد: به دنبال انتها توافق کنترل تسلیحاتی کلیدی میان روسیه و آمریکا، موشک های اتمی در اروپا مستقر نخواهد کرد تا از بروز یک جنگ تسلیحاتی جدید با مسکو اجتناب کند.

ناتو: موشک های اتمی در اروپا مستقر نمی کنیم

آمریکا روز آدینه رسما خروج خود از پیمان منع موشک های هسته ای میانبرد (INF) را گفت؛ پیمانی که در سال 1987 میلادی توسط رونالد ریگان و میخائیل گورباچف برای انتها دادن به رقابت تسلیحاتی جنگ سرد در قاره اروپا امضا شد. در ماه فوریه واشنگتن شش ماه به مسکو فرصت داد تا موشک 9M729 که به گفته آمریکا نقض این پیمان است را نابود کند.

مسکو که واشنگتن را به بهانه تراشی برای رهایی خود از محدودیت های این پیمان متهم نموده، اواخر روز آدینه خروج خود از پیمان آی ان اف را گفت. در همین حال ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو به خبرنگاران در بروکسل گفت: روسیه تنها مسئول انتها این پیمان است چرا که موشکی ساخته که اروپا را تهدید می نماید اما قول می دهم که ائتلاف ناتو همانند روسیه واکنش نشان ندهد.

وی اضافه نمود: ما آینه آنچه روسیه انجام می دهد، نخواهیم بود. ما یک رقابت تسلیحاتی جدید نمی خواهیم و قصد نداریم موشک های اتمی جدید مستقر در زمین در اروپا مستقر کنیم. در عوض ناتو توانایی های تسلیحاتی متداول و قدرت شناسایی اش را افزایش خواهد داد.

از سوی دیگر دومینیک راب، وزیر خارجه انگلیس در توییتی نوشت: لندن از واکنش ناتو به سیستم موشکی نقض نماینده پیمان آی ان اف که می تواند اهدافی را در اروپا مورد هدف قرار دهد، حمایت می نماید. اما وزارت امور خارجه روسیه روز آدینه از آمریکا خواست تا موشک های میانبرد را بر روی زمین مستقر نکند و بار دیگر تاکید نمود که سامانه های دفاع موشکی آمریکا مستقر در لهستان و رومانی که می توانند چنین موشک هایی پرتاب نمایند، نقض پیمان آی ان اف هستند.

واشنگتن در حال حاضر میخواهد مدلی از موشک کروز میانبرد تاماهاوک مستقر بر روی زمین را در اواخر ماه جاری و یک موشک بالستیک میانبرد دیگر را در ماه نوامبر پرتاب کند.

وزارت امور خارجه روسیه اضافه نمود: آمریکا روندی را در راستای نابودی تمامی توافقات بین المللی پیش گرفته که هیچ دلیل موجهی ندارد. این اقدام قطعا منجر به نابودی سیستم کنترل تسلیحاتی موجود می گردد.

در حال حاضر آمریکا و روسیه تنها پیمان کنترل تسلیحاتی استارت جدید را دارند که توسط باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین آمریکا و دیمیتری مدودف، رئیس جمهور پیشین روسیه امضا شده و قرار است در سال 2021 منقضی گردد. ، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 10 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 90bux.ir شناسه مطلب: 128

به "ناتو: موشک های اتمی در اروپا مستقر نمی کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ناتو: موشک های اتمی در اروپا مستقر نمی کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید