واکنش سازمان ملل به توقف درگیری ها در یمن

به گزارش مجله 90 جعبه، ایرنا نوشت: سخنگوی دبیرکل سازمان ملل از توقف موقت درگیری های یمن استقبال و خواستار تعامل بی قید و شرط طرف های درگیر با کوشش های تحت رهبری سازمان ملل برای برقراری صلح شد.

واکنش سازمان ملل به توقف درگیری ها در یمن

به گزارش خبرگزاری رویترز، استفان دوجاریک سخنگوی آنتونیو گوترش در بیانیه ای ابراز امیدواری کرد که توقف درگیری ها زمینه ساز سرانجام خشونت و پیشبرد مذاکرات متوقف مانده سیاسی شده و بحران انسانی را با کاهش محدودیت واردات کالاها از جمله سوخت فرونشاند.

در این بیانیه از تمامی طرف ها خواسته شده تا به نحوی سازنده و بی قید وشرط با هانس گروندبرگ فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن همکاری گردد.

ائتلاف سعودی اعلام نموده که در پاسخ به درخواست دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس به منظور دستیابی به موفقیت در رایزنی های سیاسی و ایجاد جو مثبت برای دستیابی به صلح عملیات نظامی خود در یمن را از ساعت 6 بامداد امروز متوقف می نماید.

شورای همکاری خلیج فارس از رهبران ائتلاف سعودی و تمامی طرف های درگیر خواسته بود تا عملیات نظامی خود را پس از 7 سال جنگ علیه یمن متوقف نماید.

رایزنی میان طرف های یمنی تحت نظارت سازمان ملل و حمایت شورای همکاری خلیج فارس در غیاب انصارالله، روز سه شنبه (9 فروردین) در ریاض شروع شده و تا 7 آوریل (18 فروردین) ادامه خواهد داشت.

بنا به این گزارش، در این رایزنی ها قرار است 6 محور از جمله بهبود شرایط نظامی، سیاسی، امور بشردوستانه و باز کردن کریدورهای بشردوستانه و دستیابی به ثبات در یمن مورد بحث و آنالیز قرار گیرد.

پیش از این، محمدعلی الحوثی عضو شورای عالی سیاسی یمن ضمن رد درخواست شورای همکاری خلیج فارس از گروه های یمنی برای شرکت در مذاکرات ریاض اعلام نموده بود که این دعوت در حقیقت از سوی ریاض صورت گرفته که خود یک طرف جنگ است و نمی تواند میانجی باشد.

چند روز پیش هم گروندبرگ وارد یمن شد تا مقدمات مذاکرات با طرف یمنی را فراهم کند. این مذاکرات به منظور ایجاد چارچوبی برای مذاکرات سیاسی جامع صورت گرفته است.

عربستان سعودی از ششم فروردین 94 در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با یاری و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده ای را علیه یمن - فقیرترین کشور عربی - شروع کرد تا به بهانه بازگرداندن عبدربه منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی و فراری این کشور به قدرت، به اهداف و زیاده خواهی های سیاسی خود جامه عمل بپوشاند.

نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد از جمله بهداشت جهانی و یونیسف بارها هشدار داده اند که بر اثر ادامه حملات متجاوزان به یمن، مردم این کشور با قحطی و بروز یک فاجعه انسانی که در قرن گذشته بی سابقه است، روبه رو هستند.

311311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 7 تیر 1401 بروزرسانی: 7 تیر 1401 گردآورنده: 90bux.ir شناسه مطلب: 1997

به "واکنش سازمان ملل به توقف درگیری ها در یمن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش سازمان ملل به توقف درگیری ها در یمن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید