چگونه به کودک دوقطبی خود یاری کنیم؟

به گزارش مجله 90 جعبه، آیا کودکتان دچار نوسانات خلقی شدید است؟ آیا گاهی شاد و پرانرژی و گاهی خسته و افسرده است؟ آیا نسبت به سایر بچه ها هم سن خودش فعالتر و بیشتر هیجان زده می گردد؟ آیا این نوسانات خلقی بر نحوه عملکرد کودکتان در خانه و مدرسه تأثیر گذاشته و باعث مشکل در دوست یابی و انزوای او شده است؟ اگر پاسختان به این سوالات مثبت است بهتر است نسبت به وجود اختلال دوقطبی در کودکتان شک نموده و با مراجعه به روانشناس از سلامت روان او مطمئن شوید.

چگونه به کودک دوقطبی خود یاری کنیم؟
اختلال دوقطبی یک اختلال روانی است که بروز آن در بزرگ سالان شایع تر از بچه ها است و با تغییرات و نوسانات شدید روحیه همراه است، اختلال دوقطبی باعث می گردد کودک حالت های شیدایی، افسردگی یا چیزی بین این دو را تجربه کند. در دوران شیدایی کودک از روحیه و انرژی بالایی برخوردار است و بالعکس در دوران افسردگی کم انرژی و بی روحیه می گردد. گاهی اوقات نیز کودک از شیدایی و افسردگی به صورت هم زمان رنج می برد به عنوان مثال ممکن است که کودک بسیار پرتحرک و دارای رفتارهای پرخطر باشد ولی هم زمان اعتمادبه نفس پایین و احساس خودکشی نیز داشته باشد.

درحالی که اختلال دوقطبی درمان ناپذیر و یک اختلال مادام العمر است ولی هر چه زودتر تشخیص داده و درمان آغاز گردد پیامدهای بهتری خواهد داشت؛ همچنین شناخت علائم این اختلال نیز بسیار مهم است.

علائم شیدایی در بچه ها:

- فعال و پرانرژی

- صحبت های غیرمعمول

- سرخوشی

- حواس پرتی

- واکنش های خنده دار

- افزایش اعتمادبه نفس

- عدم تنظیم ساعات خواب

- افکار کنترل نشده

- عدم تصمیم گیری

علائم افسردگی در بچه ها:

- عدم علاقه به فعالیت در گروه همسالان

- احساس پوچی، غم و ناامیدی

- احساس گناه

- کاهش یا افزایش اشتها همراه با نوسانات وزن

- احساس خستگی و بی قراری

- کاهش تمرکز

- افکار خودکشی

صرف نظر از دوره های شیدایی و افسردگی بچه ها مبتلابه دوقطبی به دلیل خلق وخوی خود احتمال درگیری و دعوای (جسمی و کلامی) بیشتری نسبت به سایر بچه ها دارند.

عوامل مؤثر در اختلال دوقطبی در بچه ها:

استرس: یکی از عوامل مؤثر در ایجاد اختلال دوقطبی در بچه ها استرس است. بچه های که در شرایط استرس زا رشد می نمایند در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

ژنتیک: خطر اختلال دوقطبی در بچه های که در خانواده ای متولدشده اند که یکی از والدین آن ها به این اختلال مبتلا هستند بیشتر است.

مصرف مواد مخدر و الکل: استفاده از مواد مخدر یا الکل ممکن است شانس ابتلای کودک مبتلابه اختلال دوقطبی را افزایش دهد. برخی از افراد مبتلابه اختلال دوقطبی نیز اعتیاد به مواد مخدر یا الکل دارند.

اختلالات بیولوژیکی: همچنین ممکن است اختلالات بیولوژیکی در افزایش خطر بروز اختلال دوقطبی در دوران کودکی نقش داشته باشد. محققان دریافته اند که در مغز بچه ها و بزرگ سالانی که به اختلال دوقطبی مبتلا شده اند، تفاوت هایی در فعالیت مغزی آن ها وجود دارد.

بیماری های روانی: برخی از بیماری های روانی نیز ممکن است علائم دوقطبی را در بچه ها تشدید نمایند که عبارت اند از: اضطراب، اختلالات خوردن، مسائل سلامت جسمی ازجمله مسائل قلبی و چاقی، اختلال کم توجهی بیش فعالی ADHD و اوتیسم.

چگونه اختلال دوقطبی درمان می گردد؟

در حال حاضر هیچ درمانی برای اختلال دوقطبی وجود ندارد و درمان فقط می تواند به کنترل علائم یاری کند. یک برنامه درمانی شامل مشاوره، داروها و حمایت جدی خانواده برای درمان اختلال دوقطبی کودک ضروری است. تشخیص به موقع سبب تثبیت روحیه کودک و به او فرصت می دهد تا در کنار همسالان خود فعالیت کند.

دارودرمانی: نوع دارو بسته به شرایط کودک دارد. برخی از بچه ها به دلیل علائم پیچیده ای که دارند به بیش از یک نوع دارو احتیاج دارند، برخی اوقات پزشکان انواع مختلف دارو را امتحان می نمایند تا ببینید تأثیر کدام یک از آن ها بیشتر است؛ بنابراین حتماً باید نوع دارو توسط پزشک تشخیص داده گردد. قطع ناگهانی و خودسرانه داروها نیز خطرناک و سبب تشدید بیماری می گردد.

روان درمانی یا مصاحبه درمانی: این درمان به بچه ها یاری می نماید تا رفتار خود را تغییر رفتار و با خانواده و دوستان بیشتر همکاری نمایند.

چگونه می توانیم به کودک دوقطبی خود یاری کنیم؟

درباره اختلال دوقطبی بیشتر بدانید

زمانیکه فرزند دوقطبی دارید، باید هر چه در خصوص این اختلال ضروری است را یاد بگیرید. تحقیق و جستجو و آگاهی بیشتر از این اختلال باعث کنار آمدن شما و کودکتان با این اختلال خواهد شد.

از یاری حرفه ای غافل نشوید

کودک شما باید تحت نظر یک متخصص قرار بگیرد بنابراین از مشاور و یا روان پزشک یاری بگیرید تا به کودکتان یاری کند. پزشک یا مشاور با بهره گیری از روش های درمان به کودک شما یاری می نماید تا احساس بهتر و تمایل کمتری به حالت های شیدایی و یا افسردگی پیدا کند.

محدودیت های کودک را بپذیرید

کودک شما ممکن است در مقایسه با سایر بچه ها محدودیت هایی داشته باشد بهترین راه برای مقابله با آن پذیرش آن است.

از استرس کودک خود بکاهید

به عنوان مثال اگر انجام تکالیف زیاد مدرسه باعث افزایش استرس در کودکتان می گردد با معلم او صحبت کنید تا میزان تکالیف را کاهش دهد.

تنظیم برنامه منظم روزانه

این کار به او احساس امنیت داده و باعث کاهش استرس کودک شما می گردد. برنامه ای که شامل زمان خواب وبیداری، وعده های غذایی منظم، زمان مطالعه، انجام تکالیف، زمان بازی و انجام کارهای روزانه او باشد.

باصداقت و صراحت با کودک خود ارتباط برقرار کنید

زمانی که کودک سعی دارد تا در خصوص چیزی با شما صحبت کند، تمام توجه خود را به او بدهید. ارتباط کلید یاری به کودک مبتلابه اختلال دوقطبی است.

حمایت عاطفی از کودک

احساسات آن ها را تأیید کنید و نشان دهید که برای شما بااهمیت هستند حتی اگر احساساتشان را درک نمی کنید به آن ها بگویید که تنها نیستند و هرگاه احتیاج به یاری داشتند می توانند روی یاری شما حساب نمایند. تهدیدات خودکشی را جدی بگیرید و فوری به یک روانشناس یا روان پزشک مراجعه کنید.

پشتیبان کودک باشید

کودک شما ممکن است از داشتن اختلال دوقطبی خجالت بکشد، شرمسار و یا احساس گناه کند. به کودک خود بگویید که شما مقصر نیستید و در به وجود آمدن نقشی ندارید ولی راه های درمانی وجود دارد که با یاری آن ها می توانی به خودت یاری کنی و حس بهتری نسبت به خودت داشته باشی.

با مسئولان مدرسه صحبت کنید

ممکن است کودک شما در مدرسه احتیاج به یاری های خاصی داشته باشد و یا در طول کلاس ها احتیاج به استراحت بیشتری نسبت به سایر دانش آموزان داشته باشد از آن ها بخواهید تا زمان هوشیاری کامل کودکتان آموزش های مهم را به تأخیر بی اندازند و یا از حجم تکالیف کودک کم نمایند.

پیشرفت درمان کودک را یادداشت کنید

این امر به ویژه درصورتی که کودک شما از دارو استفاده می نماید بسیار مهم است زیرا برخی داروها ممکن است عوارض جانبی داشته باشند، به علائم عود توجه کنید و آن ها را با ذکر زمان، تاریخ و آنچه به نظر می رسد کودک شما را تحریک می نماید یادداشت کنید. از طریق این یادداشت ها می توانید درمان را رصد کنید.

والدین و مراقبان بچه ها مبتلابه اختلال دوقطبی باید به یاد داشته باشند که یافتن یک درمان مناسب ممکن است زمان بر و طول بکشد پس شکیبا باشید و محیط خانه را دوست داشتنی کنید تا کودک احساس امنیت و حمایت کند.

منبع: مقالات تبیان
انتشار: 13 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 90bux.ir شناسه مطلب: 596

به "چگونه به کودک دوقطبی خود یاری کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه به کودک دوقطبی خود یاری کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید