آبهای آشامیدنی درون بطری

به گزارش مجله 90 جعبه، امروزه آب آشامیدنی درون بطری از طریق بسیاری از شرکت ها تولید می شود و به همین دلیل مصرف آبهای بطری رواج بسیاری پیدا کرده است. برخی از مردم معتقدند آبهایی که دارای مواد معدنی غنی می باشد برای انسان مفید هستند آب های بطری به دو دسته اصلی تقسیم می شوند.

آبهای آشامیدنی درون بطری

آبهای آشامیدنی درون بطری

نویسنده:مریم جلوانی

امروزه آب آشامیدنی درون بطری از طریق بسیاری از شرکت ها تولید می شود و به همین دلیل مصرف آبهای بطری رواج بسیاری پیدا کرده است. برخی از مردم معتقدند آبهایی که دارای مواد معدنی غنی می باشد برای انسان مفید هستند آب های بطری به دو دسته اصلی تقسیم می شوند:

آب گاز دار و آب ساده آب:

آب گازدار ممکن است به طور طبیعی با دی اکسید کرن تصفیه شود اما گاز آن معمولاً در طی عملیاتی به آن اضافه می شود. میکروبها در آب گازدار زنده نمی مانند زیرا دی اکسید کربن حل شده در آب به آن خاصیت اسیدی می دهد.

بیشتر آبهای بطری، آب چشمه ها یا رودها هستند که در همان محل، در شرایط کاملاً بهداشتی و بدون استفاده از هیچ گونه مواد شیمیایی، داخل بطریها ریخته می شوند. در نتیجه این آبها ممکن است حاوی باکتری های طبیعی و بی ضرر باشند که البته در طول مدت زمان نگهداری، این باکتریها به این دلیل که از مواد مغذی استفاده نمی کنند تدریجاً از بین می فرایند. در نوعی از آبهای بطری که با نام آب آشامیدنی، شناخته شده اند، از مراحل مختلفی برای کم کردن تعداد این گونه میکروبهای احتمالی استفاده می شود.

چگونه این آب ها تولید می شود؟

اساساً سه نوع آب بطری وجود دارد

آب معدنی طبیعی: این نوع آب از یک منبع زیرزمینی و محفوظ از هرگونه آلودگی بوده و باید از طریق مقامات مسئول ثبت شده باشد، استانداردهای مختلف میکروب شناسی را دارا باشد، به طور مداوم تست شود، هیچگونه عمل دیگری بجز تصفیه با دی اکسید کربن یا تصفیه عادی انجام نشود و در همان محل منبع آب مربوطه داخل بطری ریخته شود. به علاوه این آب باید دارای ترکیبات خاص شیمیایی باشد. آب های معدنی طبیعی در مقایسه با انواع دیگر آبهای بطری دارای بهترین کیفیت هستند.

آب چشمه:

از یک منبع زیرزمینی معین به دست می آید. این آب هم باید در همان محل، داخل بطری ریخته شده و با استانداردهای شیمیایی و میکروب شناسی سازگار باشد. تنها عملی که می تواند روی این آب انجام شود تصفیه با دی اکسید کربن یا تصفیه ی عادی است. لزومی ندارد آب چشمه، ترکیبات شیمیایی خاص داشته باشد. همچنین باید قبل از اینکه وارد بازار شود از طریق مقامات مسئول شناسایی و ثبت شود.

آب آشامیدنی (Table Water):

به هر آبی که داخل بطری ریخته شده باشد گفته می شود. منبع آب ممکن است شامل هر منبع آبی باشد و چه بسا این منبع زیرزمینی هم نباشد. حتی می تواند از آبهای معمولی لوله کشی بوده و یا از منبع اصلی از طریق تانکر به کارخانه پر کننده فرستاده شود. ممکن است روی این آب اعمالی از قبیل تغییر ترکیب شیمیایی یا کاهش تعداد میکروبها، انجام دهند. حتی برخی از کارخانه ها به منظور اینکه طعم این آب شبیه آب چشمه معدنی شود، نمک معدنی به آن اضافه می کنند.

نحوه ی پر کردن بطری ریختن

آب معدنی و آب چشمه مستقیماً از منبع آبی مربوطه از طریق لوله های فولادی ضد زنگ به کارخانه پر کننده ی بطری هدایت می شوند. در آنجا از ماشین آلات مخصوصی جهت پر کردن بطری ها استفاده می شود. در مراحل بعدی در بطری ها را بسته و روی آنها برچسب می چسبانند و در سرانجام آنها را در جعبه ها یا کیسه های پلاستیکی فشرده، بسته بندی کرده و برای ارائه به بازار می فرستند.

بطری ها می توانند از جنس شیشه یا نوعی پلاستیک خاص که تأثیری بر رنگ و بوی آب ندارد، ساخته شوند. بطری و درپوش آن حتماً باید استریل شود. کل مراحل در بطری ریختن آب باید مطابق با استانداردهای رده بالای بهداشتی انجام شود و شامل کلیه ی اقدامات لازم برای حفظ آب از هرگونه آلودگی باشد. تست کیفیت هم در کلیه ی مراحل به طور مداوم انجام می شود.

آب های آشامیدنی از طریق لوله و یا بوسیله تانکر به کارخانه پر کننده ی بطری می رسد. در کارخانه ممکن است چند نوع آب را با هم مخلوط کرده و اعمال متفاوتی از قبیل تصفیه ی عادی، تصفیه ی ازنی، تابش اشعه UV، تصفیه ی نامزی و جداسازی روی آن انجام داده و سپس به طریق مشابه آبهای معدنی و چشمه آب را داخل بطری ها بریزند.

آیا ممکن است آب داخل بطری مضر باشد؟

کلیه کارخانه های تولید کننده این محصولات زیر نظر سازمان های بهداشتی کشورها مشغول به فعالیت هستند و آیین نامه های مخصوصی را هنگام تولید رعایت می کنند. لذا جز در مواردی که شرایط مذکور را رعایت نکنند نگرانی برای استفاده از بطری های آب آشامیدنی وجود ندارد. فراموش نکنیم که عدم رعایت موارد بهداشتی در تولید هر محصول غذایی می تواند رخ دهد.

منبع: نشریه پیام پزشک، شماره 57

منبع: راسخون
انتشار: 14 مهر 1400 بروزرسانی: 14 مهر 1400 گردآورنده: 90bux.ir شناسه مطلب: 1730

به "آبهای آشامیدنی درون بطری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آبهای آشامیدنی درون بطری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید