بارقه های امید در منطقه ها زلزله زده خراسان شمالی

به گزارش مجله 90 جعبه، 143 واحد تخریب شده ناشی از زلزله اردیبهشت ماه سال جاری با حضور رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور به بهره برداری رسید و فرایند بازسازی و تعمیر همچنان ادامه دارد.

بارقه های امید در منطقه ها زلزله زده خراسان شمالی

به گزارش خبرنگاران از بجنورد ، در اردیبهشت ماه 1400 زلزله ای به بزرگی 5.5 (ریشتر) سنخواست شهرستان جاجرم در جنوب بجنورد مرکز استان خراسان شمالی را لرزاند.

بر اساس اعلام بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی، این زمین لرزه به هزار و 302 واحد مسکونی در روستا ها و شهر های سه شهرستان گرمه، جاجرم و مانه و سملقان خسارت وارد نموده است.

در این حادثه یک هزار و 245 واحد مسکونی در روستا ها و شهر ها احتیاج به بازسازی و 57 واحد احتیاج به تعمیر پیدا کرد. این حادثه سبب شد تا 252 واحد در روستا های گرمه، 679 واحد در روستا های جاجرم و 98 واحد در روستا های مانه و سملقان احتیاج به تخریب و بازسازی پیدا کند.

بیشتر بخوانید

143 واحد مسکونی زلزله زدگان خراسان شمالی آماده تحویل است

در نقاط شهری جاجرم هم 171 واحد، در شهر گرمه 45 واحد که در مجموع 216 واحد مسکونی شهری احتیاج به بازسازی دارد.

محمدعلی شجاعی استاندار خراسان شمالی اظهار کرد: تعداد واحد های مسکونی آسیب دیده استان برای احداث هزار و 245 واحد و تعمیر واحد های مسکونی نیز 57 واحد است، اما در هیات دولت 795 واحد احداثی و 52 واحد تعمیری مصوب شده که 455 واحد کمتر از برآورد استان است و بعلاوه تسهیلات و یاری های بلاعوض معیشتی نیز برای آسیب دیدگان از زلزله اختصاص نیافته است.

او با اشاره به تصویب و ابلاغ طرح ویژه مسکن روستایی به مبلغ هزار میلیارد ریال با دوره بازپرداخت 20 ساله در سالجاری، اضافه کرد: تسهیلات بازسازی واحد های مسکونی روستایی زلزله زده استان 800 میلیون ریال با دوره بازپرداخت 15 ساله است که این شرایط از توان آسیب دیدگان زلزله استان خارج است و احتیاج به مساعدت بیشتری دارند.

تصویب تسهیلات بازسازی 455 واحد مسکونی به جامانده، تسهیلات و یاری بلاعوض معیشتی برای واحد های مسکونی آسیب دیده، افزایش مبلغ تسهیلات بانکی واحد های بازسازی احداثی استان از 800 میلیون ریال به هزار میلیون ریال، افزایش مدت زمان دوره مشارکت ساخت و بازپرداخت به 20 سال و تسریع در فرایند بازسازی با توجه به آغاز فصل سرما از جمله موارد خواسته شده برای زلزله زدگان بود.

بهره برداری از فاز اول منازل مسکونی زلزله زدگان خراسان شمالی

نیکزاد رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور گفت: اقدامات ارزشمندی برای بازسازی منطقه ها زلزله زده خراسان شمالی اجرا شده است.

نیکزاد در ابتدای سفر خود به خراسان شمالی از روستای هاور از توابع شهرستان مانه و سملقان بازدید کرد.

از شرایط این روستا باید به صعب العبور بودن راستا آن اشاره نمود که کار را برای ارسال مصالح و حضور ماشین آلات سنگین بسیار سخت نموده بود.

رئیس بنیاد مسکن کشور خاطرنشان کرد که به دلیل صعب العبور بودن راه دسترسی این روستا، عملیات آوار برداری با حضور نیرو های بخش های مختلف به صورت دستی اجرا شده است.

اکبر نیکزاد پس از بازدید از این روستا گفت: با همکاری همه مسئولان، منازل زلزله زده خراسان شمالی تا خاتمه پاییز بازسازی می گردد.

نیکزاد، مشکل اصلی مردم را ناکافی بودن تسهیلات پرداختی خاطرنشان کرد و گفت: برای پرداخت تسهیلات به جای مانده و اعتبار بلاعوض، طی چند روز آینده انجام می گردد.

او با بیان اینکه تسهیلات تکمیلی نیز به مردم پرداخت می گردد، اضافه کرد: تمامی مجموعه های فرمانداری، بخشداری، بنیاد، کمیته امداد و... با فرماندهی استاندار به خوبی و با عزم مناسب درحال کار هستند و قبل از فصل سرما بازسازی ها انجام می گردد.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: با هماهنگی خوب ایجاد شده در استان بانک های عامل و ادارات مربوطه در منطقه ها زلزله زده جهت تشکیل پفراینده مستقر شدند تا بخشی از دغدغه مردم آسیب دیده کاهش یابد.

نیکزاد اضافه کرد: استاندار خراسان شمالی با جدیت و پیگیری مستمر در پی دریافت اعتبارات و امکانات بیشتر برای تامین احتیاج های مردم منطقه ها زلزله زده است که می توان به پیگیری او برای دریافت 800 قلم لوازم خانگی ضروری از بنیاد مستضعفان اشاره نمود.

او گفت: با توجه به اینکه مسئولیت ساخت مسکن در شهر های زیر 100 هزار نفر بر عهده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است بنابراین حضور این نهاد در استان بیشتر از گذشته خواهد بود و کوشش داریم در بحث زیرساخت ها به شاخص اصلی برسیم.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تاکید نمود: تا یک ماه یا 40 روز دیگر نیز مجدداً به خراسان شمالی سفر می کنم تا پیگیر اقدامات این استان باشیم.

نیکزاد به عملکرد استان در مورد رسیدگی به شرایط زلزله زدگان نیز اشاره نمود و اضافه کرد: عملکرد خراسان شمالی در رسیدگی به شرایط منازل زلزله زده بسیار خوب بود و اتفاقات خاصی در این استان رخ داد که می تواند نمونه ای برای کشور باشد.

او اظهار کرد: دستور استاندار خراسان شمالی به بانک های عامل برای استقرار در محل زمین لرزه از اقداماتی بود که تردد مردم به مراکز شهرستان ها و مرکز استان را حذف کرد و این موضوع می تواند الگویی برای سایر استان ها باشد.

نیکزاد با اشاره به جلسه استانی بازسازی منطقه ها زلزله زده خراسان شمالی، اعلام کرد: مشکل مردم زلزله زده استان در موضوع نقدینگی و به جای مانده مبالغ بلاعوض به آن ها بود که رئیس جمهور دستور داد تا به جامانده مبالغ به ویژه در استان های محروم از قبیل خراسان شمالی سریعاً پرداخت گردد.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: جلسات دیگری برای تصمیم گیری در مورد جزئیات یاری های ما برگزار می گردد تا مردم بتوانند از آن ها بهره مند شوند.

60 درصد واحد های روستایی خراسان شمالی مقاوم سازی شده است

محمدی مدیرکل بنیاد مسکن خراسان شمالی گفت: حدود 100 هزار مسکن روستایی در استان داریم که 60 درصد آن ها مقاوم سازی شده است.

محمدی اظهار کرد: استان دارای 840 روستا است که مطالعات تمامی آن ها به خاتمه رسیده و در 411 روستا طرح هادی به اجرا درآمده است.

بیشتر بخوانید

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان شمالی ادامه داد: حدود 100 هزار مسکن روستایی در استان داریم که 60 درصد آن ها مقاوم سازی شده است.

او اضافه کرد: از ابتدای آغاز فعالیت بنیاد مسکن استان حدود 70 هزار و 800 واحد روستایی ساخته شده که 9 هزار و 700 مورد آن در روستا هایی بوده که اکنون به شهر تبدیل شده است.

محمدی با اشاره به حوادث مختلف پیش آمده در خراسان شمالی، گفت: از سال 98 بیش از 14 هزار مسکن روستایی ساخته شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان شمالی بیان داشت: در این مدت حدود 264 میلیارد تومان تسهیلات بلاعوض در اختیار مردم روستا ها نهاده شده است.

او با اشاره به تشکیل 875 فقره پفراینده بانکی برای زلزله زدگان استان، گفت: پی کنی 630 واحد به اتمام رسیده و 371 واحد در مرحله سقف و 231 مورد در مرحله دیوارچینی نهاده شده است.

محمدی اضافه کرد: برای کاهش هزینه مردم زلزله زده، اخذ پروانه، نقشه کشی، تأمین سیمان و… رایگان بوده است.

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان شمالی با اشاره به تأخیر در ابلاغ تسهیلات بازسازی از سوی دولت، گفت: تسهیلات طرح ویژه مسکن روستایی در اختیار زلزله زدگان نهاده شد تا کار ها سریع تر پیش رود.

نویسنده گزارش اکرم دانش طلب

د

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 17 دی 1400 بروزرسانی: 17 دی 1400 گردآورنده: 90bux.ir شناسه مطلب: 1837

به "بارقه های امید در منطقه ها زلزله زده خراسان شمالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بارقه های امید در منطقه ها زلزله زده خراسان شمالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید