بهبودی 10 درصدی در شاخص های کیفی اینترنت داشتیم، دسترسی به اینترنت پرسرعت ثابت، یکی از اهداف وزارت ارتباطات است

به گزارش مجله 90 جعبه، معاون وزیر و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در گفتگویی اختصاصی مسائلی را درخصوص افت کیفیت اینترنت در کشور و بالا رفتن ظرفیت ها مسائلی را اعلام نمود.

بهبودی 10 درصدی در شاخص های کیفی اینترنت داشتیم، دسترسی به اینترنت پرسرعت ثابت، یکی از اهداف وزارت ارتباطات است

به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی خبرنگاران، امروزه که استفاده از اینترنت به امری ضروری تبدیل شده و بیشتر کار های روزمره با استفاده از این تکنولوژی انجام می گردد، لزوم داشتن سرعت بالا و کیفیت مطلوب بیش از پیش احساس می گردد. چند روزی است که با بازگشایی مدارس و شروع آموزش های آنلاین سرعت و کیفیت اینترنت در سراسر کشور و در اپراتور های مختلف کاهش پیدا کرد. روز قبل مجید حقی، معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری از بهبود شرایط شاخص های کیفی اینترنت کشور خبر داد اما باز هم کاربران از شرایط راضی نیستند.

به همین دلیل با حسین فلاح جوشقانی، معاون وزیر و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به مصاحبه نشستیم تا از کم و کیف اقدامات این سازمان و همکاری اپراتور ها برای بهبود اینترنت در کشور مطلع شویم.

فلاح جوشقانی درباره اینکه اعلام شد کیفیت اینترنت بهبود یافته، اما هنوز هم کاربران از سرعت و کیفیت اینترنت راضی نیستند، گفت: ما یک ماه پیش تقریبا اوایل مهر بود که با افت شبکه رو به رو شدیم و در بعضی از نقاط کشور نیاز به توسعه شبکه ها احساس شد. ما هم باید پهنای باند اضافه را کنیم و هم شبکه های داخلی را توسعه بدهیم. با توجه به اقدامات اجرا شده برای توسعه شبکه، اکنون حدود ده درصد کیفیت شبکه بالا رفته و براساس شاخص هایی که ما داریم، کیفیت شبکه بهبود پیدا کرده و چیز هایی که نشان می داد شبکه دچار مشکل شده، اکنون تا حدود زیادی برطرف شده است.

وی در ادامه گفت: وزیر ارتباطات کمیته ویژه ای مخصوص رسیدگی به این موضوع با حضور رگولاتوری، زیرساخت و اپراتور ها تشکیل داد و اقداماتی که در این مدت انجام دادیم را در قالب گزارشی به مردم ارائه دادیم. از مهرماه تا به امروز براساس شاخص ها ما بهبود کیفیت داشتیم و تقریبا می توان گفت که ما به شرایط بهتری نسبت به قبل رسیدیم. ولی این بهبود چیزی نیست که ما بگویم شبکه اینترنت ما یک شبکه ایده آل و با کیفیت بالاست. ما به صورت مستمر و دائم در حال پیگیری شبکه اینترنت در تمامی کشور هستیم.

فلاح جوشقانی در ادامه افزود: به دلیل بازگشایی مدارس و دانشگاه ها مصرف اینترنت عادی مردم بالاتر رفت و در سراسر کشور شبکه دچار افت سرعت و کیفیت شد. بالغ بر پنجاه لینک باهم ادغام شدند و ظرفیت ها بالاتر رفت. برای افزایش ظرفیت، اپراتورها، شرکت زیرساخت و مخابرات نهایت همکاری هایی را با ما داشتند. باتوجه به اینکه امروز مردم بیشتر از اینترنت همراه استفاده می کنند، انتظار بهبود بیشتر در این حوزه را دارند. همکاران ما در مخابرات تلاش خودشان را می کنند، اما در این قسمت شاید هنوز انتظارات برآورده نشده و در پی بهبود کیفیت بیشتر در شبکه اینترنت ثابت هم هستیم.

معاون وزیر ارتباطات توضیح داد: بهبودی که اکنون در شبکه حاصل شده، رها نمی گردد و ما به طور مستمر پیگیر بالا رفتن سرعت و کیفیت در شبکه اینترنت کشور هستیم. مردم ما باید بهترین شبکه اینترنتی را داشته باشند و ما به دلیل کمبود ها و افت هایی که در شبکه هست از آنها معذرت خواهی می کنیم.

وی درباره مسائل پیش روی توسعه شبکه اینترنت کشور افزود: امکانات و شرایط خاصی لازم است تا بتوانیم شبکه را هرچه بهتر و زودتر توسعه بدهیم، در این شرایط همه در تلاش هستند تا سرعت و کیفیت به وضع مطلوبی برسد تا مردم بتوانند استفاده بهتری از اینترنت داشته باشند. از چالش های پیش روی ما، بحث زیرساخت است که تحریم ها باعث کند شدن کار ما در این حوزه شده است.

وی در پاسخ به این سوال که اگر کیفیت شبکه بهتر شده پس چرا هنوز کاربران نسبت به سرعت اینترنت اعتراضاتی دارند، گفت: در چند روز اخیر گزارشاتی مبنی بر حادتر شدن شرایط شبکه دریافت نکردیم، ما به طور مستمر سامانه 195 را رصد کرده و به مسائلی که کاربران آنها را اعلام میکنند رسیدگی می کنیم. ما ظرفیت شبکه را نسبت به امکاناتی که داشتیم توسعه دادیم.

حسین فلاح جوشقانی درباره اینکه این بهبود کیفیت هزینه ای برای مشتری ندارد هم گفت: بهبود و توسعه شبکه اینترنت هیچ هزینه ای برای کاربران ندارد. کاربران در حال حاضر هم برای استفاده از خدمات پول پرداخت می کنند و ما باید جوابگوی نیاز آنها باشیم.

وی در پایان صحبت هایش درخصوص اینکه شبکه چه زمانی به شرایط ایده آل می رسد، توضیح داد: بخشی از محدودیت ها و چالش های ما به حوزه تکنولوژی بر می گردد، راهبرد اصلی وزارت ارتباطات توسعه شبکه اینترنت ثابت است، تکنولوژی ما در حوزه اینترنت ثابت، تکنولوژی ADSL است که محدودیت هایی دارد، هرچه ظرفیت شبکه بالاتر برود مشترکین تا یک مقدار ثابت می توانند افزایش سرعت داشته باشند که حدود 8 مگابیت بر ثانیه است، زمانی این سرعت خوب بود، اما در حال حاضر جوابگوی نیاز مشترکین نیست. به همین دلیل هم توجه مردم به سمت اینترنت موبایل و همراه جلب شده که مثلا سرعت 25 مگابیت را عرضه می کند و ظرفیت آنها هم بیشتر شده است. راهکار این است که ما شبکه اینترنت ثابت را روی فناوری های جدیدی سوار کنیم، مثلا از فیبرنوری برای ارائه اینترنت استفاده کنیم که سرعت به بالای 100 مگابیت بر ثانیه می رسد. دسترسی مردم به اینترنت ثابت باید بیشتر گردد تا به خاطر کیفیت پایین، فشار روی شبکه موبایل بالا نرود. طبق برنامه ریزی وزارت ارتباطات تا پایان سال 1401 بخشی از ارتباطات به فیبر منتقل می گردد و تا پایان سال 1402 و 1403 این پروژه کامل خواهد شد و همه ارتباطات به این فناوری انتقال پیدا می کند.

فلاح جوشقانی در ادامه افزود: طبق سند معماری شبکه ملی اطلاعات 80 درصد خانوار ها باید به اینترنت پرسرعت ثابت دسترسی پیدا کنند، اگر این چشم انداز محقق گردد، قاعدتا کیفیت شبکه های موبایل هم بهتر خواهد شد، از طریق شبکه موبایل ما در حال حرکت به سمت تکنولوژی هایی مثل نسل پنج تلفن همراه هستیم. فقط بحث ظرفیت نیست که مردم را ناراضی کرده، ما محدودیت تکنولوژی هم داریم، اگر این تکنولوژی ها تغییر کنند، شبکه تحول پیدا می کند. وزارت ارتباطات مجری و برنامه ریز طرح هاست و اپراتور ها باید در این خصوص اقدام کنند که در این بخش هم در حال برنامه ریزی هستیم.

بیشتر بخوانید

گزارش از مائده زمان فشمی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 5 دی 1400 بروزرسانی: 5 دی 1400 گردآورنده: 90bux.ir شناسه مطلب: 1824

به "بهبودی 10 درصدی در شاخص های کیفی اینترنت داشتیم، دسترسی به اینترنت پرسرعت ثابت، یکی از اهداف وزارت ارتباطات است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهبودی 10 درصدی در شاخص های کیفی اینترنت داشتیم، دسترسی به اینترنت پرسرعت ثابت، یکی از اهداف وزارت ارتباطات است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید