مواد غذایی که به کاهش وزن یاری می نمایند

به گزارش مجله 90 جعبه، تمام مواد غذایی کالری یکسانی ندارند. غذاهای مختلف تأثیر متفاوتی روی سوخت و ساز بدن شما دارند. آن ها می توانند روی احساس گرسنگی، هورمون ها و روش های مختلف سوختن کالری ها تأثیر مختلفی داشته باشند. در این مقاله می خواهیم مواد غذایی که به کم کردن وزن شما یاری می نماید، معرفی کنیم.

مواد غذایی که به کاهش وزن یاری می نمایند
چاقی می تواند خطر جدی برای بیماری دیابت، افسردگی، و حتی سرطان های مختلف است. روش های زیادی برای کاهش وزن وجود دارد اما چیزی که افراد در پی آن هستند آسان ترین و موثرترین راه است.

تغییرات در کاهش وزن بسیار موثر باشد اما مهم ترین آنها رژیم غذایی سالم است که برترین راه برای باقی ماندن در وزن یا کاهش وزن تا رسیدن به عدد ایده آل باشد. داشتن یک رژیم غذایی سالم می تواند سخت باشد مخصوصا در زندگی مدرن و سریع کنونی، اما شما از انجام این رژیم در مدت طولانی شادمان خواهید شد.

تعدادی زیادی از غذا ها سالم هستند و به شما یاری می نمایند که مدت بیشتری سیر بمانید و از میل به غذا جلوگیری می نمایند که شانس پرخوری و افزایش وزن در پی آن را کاهش می دهند. جدا از غذاهای سالم، ممکن است جویدن نیز به کنترل و کاهش وزن یاری کند. تحقیقات نشان می دهد که افزایش تعداد دفعات جویدن پیش از بلع به کاهش غذای مصرفی و کنترل وزن یاری می نماید.

غذاهایی مفید برای کاهش وزنبیاید برخی از غذاهای مفید را که به کاهش وزن شما یاری می نمایند را مورد آنالیز قرار دهیم.

لوبیا هالوبیا ها به علت اندازه زیاد پروتئین و بعلاوه اندازه زیادی فیبر شناخته شده هستند. فیبر شما را سیر می نماید و میل به خوردن غذای اضافی را کاهش می دهد. بعلاوه لولبیا ها حاوی اندازه زیادی پروتئین بدون اضافه کردن چربی هستند. اگر برای کاهش وزن کوشش می کنید یا می خواهید وزن کنونی خود را حفظ کنید، این موارد لوبیا ها را به گزینه ای عالی در رژیم غذایی شما تبدیل می نمایند.

تخم مرغخوردن صبحانه ای سالم روشی عالی برای آغاز روز است زیرا صبحانه مواد مغذی اصلی را فراهم می نماید و باعث دوری شما از خوردن غذا و تنقلات در بین وعده ها می گردد. تخم مرغ گزینه مملو از پروتئین است و می توانند اشتهای شما را کم نمایند.

سیبخوردن سیب به صورت خام راهی عالی برای پایین نگه داشتن وزن است. علت آن در ابتدا اندازه بالای فیبر در میوه خام نسبت به اندازه آن در مربا یا آب سیب است. مطالعات نشان می دهند که خوردن سیب اشتها را کاهش می دهد و از پر خوری جلوگیری می نماید. به علاوه خوردن سیب احتیاج به جویدن دارد که در واقع سیگنال هایی را به مغز می فرستد که شما در حال مصرف اندازه زیادی غذا هستید بنابراین اشتها کاهش می یابد.1

سبزیجاتسبزیجات شامل کلم پیچ، اسفناج، برگ چغندر و دیگر سبزیجات فواید زیادی برای سلامتی دارند و برای رژیم های لاغری بسیار مناسب هستند. سبزیجات، کربوهیدرات و کالری کمی دارند ولی سرشار از فیبر هستند. اگر می خواهید ارزش غذایی وعده های غذایی خود را بیشتر کنید، پیشنهاد می کنیم حتماً از سبزیجات بهره ببرید.

سبزیجات سرشار از مواد مغذی و ویتامین ها و مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها هستند. کلسیم هم شامل این مواد مغذی می گردد که تحقیقات نشان داده است برای سوختن چربی ها و کم کردن وزن بسیار یاری می نماید.

ماهی قزل آلاماهی های چربی همانند قزل آلا فوق العاده سالم هستند. آن ها با کالری بسیار کمی که دارند شما را برای مدت ها سیر نگه می دارند. ماهی قزل آلا سرشار از پروتئین، چربی های مفید و انواع مواد مغذی مهم است. ماهی ها و در کل محصولات دریابی منبع ید هستند. این ماده به تیروئید یاری می نماید تا عملکردی خوب داشته باشد. تیروئید از فاکتورهایی است که به داشتن سوخت و ساز مناسب بدن بسیار یاری می نماید.

کلم هاکلم ها از جمله بروکلی، گل کلم، کلم مانند سایر سبزیجات دارای فیبر و پروتئین فراوان هستند. اگر می خواهید وزن کم کنید حتماً از این گروه از سبزیجات در وعده های غذایی خود بهره ببرید. آن ها بعلاوه سرشار از ویتامین ها و مواد ضد سرطانی هستند.

سیب زمینی آب پزاصولاً خیلی به سیب زمینی آب پز توجه نمی گردد، در حالی که سیب زمینی برای کم کردن وزن مناسب است و هم به سلامتی شما یاری می نماید. سیب زمینی سرشار از مواد غذایی مفید است که حتی یه تکه از آن می تواند بیشتر مواد مورد احتیاج بدن شما را تأمین کند.

سیب زمینی سرشار از پتاسیم است، عنصری که مردم اکثراً به تأمین آن توجهی نمی نمایند. پتاسیم نقش مهمی در کنترل فشار خون دارد.

با خوردن اندازه کمی سیب زمینی می توانید موارد مورد احتیاج بدن خود را تأمین کنید که این خود یعنی خوردن کمتر غذا! سعی کنید بعد از آن که سیب زمینی را می پزید، آن را برای مدتی کنار بگذارید تا سرد گردد. سپس آن را میل کنید.

سرکه سیبسرکه سیب برای سلامتی بسیار مهم است. برخی ها حتی آن را با آب مخلوط می نمایند و می نوشند. مطالعات نشان می دهد که سرکه سیب برای کم کردن وزن بسیار مؤثر است. چون باعث می گردد افراد بیشتر احساس سیری نمایند. مصرف حدود 15 یا 30 میلی لیتر سرکه سیب در روز به مدت 12 هفته می تواند وزن شما را تا 2 کیلوگرم کم کند. سرکه سیب هم چنین قند خون را کاهش می دهد.2

بادام بادام منبع عظیمی از چربی های اشباع نشده تک حلقه ای است که می تواند به کاهش کلسترول و لاغر ماندن شما یاری کند . بعلاوه نسبت به سایر آجیل ها کالری کمتری داشته (هر 23 عدد حاوی 163 کالری) و حاوی مقادیر بالای فیبر و ویتامین E است . بر اساس مطالعه ای در مجله بین المللی چاقی ، افرادی که روزانه یک وعده بادام، به اضافه رژیم غذایی کم کالری داشته اند، نسبت به افرادی که همان رژیم را دنبال کرده ولی به جای بادام یک میان وعده حاوی کربن سنگین مثل کراکر مصرف کرده اند ، کاهش وزن بیشتری داشته اند .

به پیشنهاد ساس برای استفاده از منافع بادام میتوانید از بادام همراه با یک پروتئین بدون چربی مانند سالمون بهره ببرید یا روی سالاد یا سبزیجات بخار پز بپاشید، یا این که به اسموتی اضافه کرده و یا از کره بادام برای مزه دار کردن سس ها استفاده کرده و به آن پودر سیر و زنجبیل اضافه کنید .

آرتیشو یا کنگر فرنگیآرتیشو خاصیت سیر نمایندگی بسیار بالایی دارد و و جزو سبزیجاتی محسوب می گردد که بالاترین اندازه فیبر را دارا می باشند . به گفته ساس : یک عدد کنگر فرنگی پخته شده حاوی 10.3 گرم فیبر، یعنی تقریبا نیمی از اندازه فیبر توصیه شده برای مصرف روزانه خانم ها است . برای کاهش اشتها قبل از شام پیشنهاد می کنم یک پیش غذای گیاهی صرف نمایید : از آرتیشو در سالاد تازه دانه سویای پخته، به همراه مارچوبه بهره ببرید یا با مغز آرتیشو ، گوجه فرنگی ، زیتون و پیاز قرمز یک سس سالسای خانگی درست کنید .

بلوبرییک فنجان بلو بری سرشار از آنتی اکسیدان، فقط دارای 80 کالری و 4 گرم فیبر است که سبب می گردد بدن شما مدت زمان بیشتری احساس سیری کند . بعلاوه مننبع خوبی از منگنز است که متابولیسم را افزایش داده وانرژی بیشتری به شما می بخشد.

دلایل بیشتری برای این که عاشق بلوبری شوید : بلوبری حاوی ترکیبی است که به رادیکال های آزادی که منجر به سرطان می شوند حمله می نماید و در تحقیقاتی عنوان شده که در احتمال دفع عفونت های ادراری موثر بوده، رنگ پوست را روشن کرده و در پیشگیری از دست دادن حافظه وابسته به سن، موثر است.3

پی نوشت:

1.www.zoomlife.ir

2.www.kalleh.com

3.www.seemorgh.com

منبع: راسخون
انتشار: 28 آبان 1400 بروزرسانی: 28 آبان 1400 گردآورنده: 90bux.ir شناسه مطلب: 1786

به "مواد غذایی که به کاهش وزن یاری می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مواد غذایی که به کاهش وزن یاری می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید