برطرف بوی بد پا در طب سنتی

به گزارش مجله 90 جعبه، شستشوی پاها با محلول آب و زنیان، چای، آب زیتون تلخ و مالیدن نمک و آبلیمو به پاها، از راهکارهای ارائه شده برای برطرف بوی بد پا در طب سنتی است.

برطرف بوی بد پا در طب سنتی

افرادی که برای ساعتهای طولانی کفش و جورابمیپوشند و معمولا بیشتر از حالت طبیعی عرق میکنند گرفتار مسئله ای به نام بوی بد پاهستند، به طوریکه در بعضی مواقع بوی بد پای آنها آنچنان زیاد است که همانند یک آلودگیمحیطی به نظر می آید و مسائل متعددی را در خانواده و جامعه برای این افراد ایجادنموده و موجبات خجالت آنها را فراهم میکند. با این وجود برطرف بوی بد پا، یک مشکلناامید کننده نبوده و خوشبختانه بااقدامات ساده و راهکارهای خانگی و بهره گیری از طب سنتی می توان بوی بد پا رابرطرف کرد.

علت بوی بد پا

به طورکلی مهمترین ایجاد علت بوی بد پاهاپوشیدن جوراب و کفش برای مدت طولانی است، بعضی عوامل دیگر ایجاد کننده این مشکلعبارتند از:

  • رشد و تکثیر بعضی باکتریها در کفش بهویژه کفشهای اسپرت و ورزشی: محیط گرم و مرطوب داخل کفش رشد باکتریها را در پاتقویت میکند.
  • ترشح زیاد عرق: بعضی افراد غدد عرق ترشح عرق بیشتراز معمول دارند و اغلب این عرق زیاد با عفونت باکتریائی یا قارچی همراه است.
  • عدم رعایت بهداشت و نظافت: پوشیدن جوراب کثیف یکیاز مهمترین عوامل ایجاد کننده بوی بد پا است.
  • استرس: استرس به دلیل تاثیر بر غدد و افزایشترشح عرق میتواند بر افزایش تعریق پاها و در نتیجه افزایش بوی بد پا موثر باشد.
  • اختلالات هورمونی و بعضی داروها نیز از دیگرعوامل تاثیرگزار بر روی بوی پا و بدن هستند.

برطرف بوی بد پا در طب سنتی

  • شستن روزانه پاها با آب و صابون

برای از بین بردن بوی بد پاها، روزانه بااستفاده از صابونی ملایم و آب به ویژه در تابستان، حمام نموده و یا پاها را بعد ازکار و فعالیت روزانه شستشو دهید. بهتر است بعد از شستشو پاها را خشک نموده و برایچند ساعت جوراب نپوشید تا پای شما هوا بخورد.

  • شستن پاها با آب زیتون تلخ

یکی از راهکارهای برطرف بوی بد پا در طب سنتیغوطه ور کردن پاها یکبار یا دو بار در هفته در آب زیتون تلخ به مدت 8 تا 10 دقیقهاست.

  • شستشوی پاها با محلول آب و گیاه دارویی زنیان

از دیگر راهکارهای برطرف بوی بد پا در طب سنتیاستفاده از زنیان برای شستشو است. به این منظور، نصف قاشق چایخوری زنیان پودر شدهرا به یک لیتر آب اضافه نموده و از آن برای شستن پاها بهره ببرید. محلول آب وزنیان به عنوان یک قابض عمل نموده و به طور قابل ملاحظهای عرق کردن پا را کاهشمیدهد. بهتر است برای دریافت نتیجه بهتر حتما لای انگشتان پاها را نیز به دقت شستگرددهید و سپس خشک کنید.

  • شستشوی پاها با چای

تانن موجود در چای یک عامل خشک کننده است. درنتیجه سه و یا چهار چای کیسهای را در یک لیتر آب به مدت 10 دقیقه جوشانده و سپس مقداری آب سرد به آن اضافه کنیدتا مایعی ولرم حاصل گردد. حال پاهایتان را به مدت 20 تا 30 دقیقه در این مایعقرار داده و سپس خشک کنید. همچنین برای نتیجه بیشتر، در سرانجام از پودر تالک بر رویپاهابهره ببرید. این کار را روزی دو بار انجام دهید تا مشکل قارچ، عرق و بویپاهایتان حل گردد. پس از برطرف این مشکل این کار را هفته ای دو بار انجام دهید.

  • مالیدن نمک و آبلیمو به پاها

از دیگر شیوههای مفید برطرف بوی بد پادر طب سنتی مالیدن مخلوط نمک و آبلیمو به پاها و لای انگشتان است. این مخلوط شستگرددهنده خوبی برای پاها محسوب میگردد.

  • اصلاح رژیم غذایی

در بعضی افراد خوردن غذاهای ادویه دار و تند باایجاد عرق فراوری بوی پا می نماید، بنابراین این افراد بهتر است از خوردن افراطی این ادویهها پرهیزکنند.

سایر توصیه ها برای برطرف بوی بد پا

علاوه بر راهکارها و درمانهای ذکر شده برای برطرفکردن بوی بد پاها، توصیههای زیر نیز میتواند در پیشگیری و کاهش این مشکل به شما یاری کند:

جوراب خود را روزانه عوض کنید. شستن جورابها وتعویض جوراب تاثیر بسزایی در کاهش بوی بد پا دارد. همچنین بهتر است از جورابهای نخیبهره ببرید تا عرق کمتری در پا باقی بماند.

از کفشهای چرم طبیعی استفاد کنید. کفش هایساخته شده از مواد طبیعی مثل چرم بهتر از کفش های ساخته شده از مواد پلاستیک هستندو خروج گرما از آنها آسان تر صورت می گیرد.

در کفشهای خود کفیهای بوگیر بگزارید. اینکفیها را میتوانید از داروخانه ها تهیه کنید.

چنانچه هیچ یک از راهکاراهای ارائه شده برایبرطرف بوی بد پای شما موثر نبود، گزینه نهایی استفاده از افشانه دارویی فرمالدئید است.این ماده ضدعرقی است که دارای فرمالدئید و نعناع است و برای از بین بردن بوی شدیدپا ساخته شده است. این دارو فقط برای موارد شدید بوی پا است و برای استفاده حتماًاز پزشک خود اجازه بگیرید.

گردآوری: مجله اینترنتی خبرنگاران

منبع: setare.com
انتشار: 13 آذر 1399 بروزرسانی: 13 آذر 1399 گردآورنده: 90bux.ir شناسه مطلب: 1208

به "برطرف بوی بد پا در طب سنتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برطرف بوی بد پا در طب سنتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید